2019

2019



Arbetsdagen i september

Plötsligt är hösten här på allvar och lördagen bjöd på snabba växlingar mellan sol och kraftiga regnskurar. Många ställde upp och arbetade den här dagen vilket var välbehövligt eftersom alla mindre båtar skulle avrustas och tas upp på land.

Arbetet med att laga väggen på snickarboden fortsatte och kom en bra bit närmare fullbordan.

Slipengänget arbetade hela dagen med att förbereda för vintern. Ejdern flyttades lite längre upp på slipen och maskineriet vinterkonserverades.

I boningshusen plockades det undan och städades det inför vintern. På segelvinden fortsatte inventeringen av segel.

I hamnbassängen fortsatte arbetet med Karins däck. Nordens däck läcker och det behöver beckas om. Kloka huvuden slogs samman om hur vi på bästa sätt skall få bort det gamla becket mellan däcksbrädorna.

När det regnade som värst blev det samling i sjöboden. Där har vi tagit in Kullbas som kommer att få en grundligare översyn i vinter. I museet är nu utställningarna nedplockade och väggarna gapar tomma.

Arbetsdagen blev lång innan alla båtar var uppe och allt tillvarataget. När vi slutligen äntrade Karin för hemfärd hade vinden mojnat och regnmolnen dragit bort, så det blev en fin avslutning på dagen.



Filminspelning

SVT håller på att spela in nya avsnitt av den populära dramaserien ”Vår tid är nu” och vi tillfrågades om vi kunde hjälpa till med rekvisita till en scen som skall utspela sig i ett fiskeläge. Norden, flera mindre båtar och annan rekvisita kördes till den lilla hamnen Mjösund i Ödsmål. Hamnen hade tömts på moderna båtar och i stället fyllts på med träbåtar av olika slag.

Öppet varv i Kungsviken

I samband med öppet varv på Orust så bjöd Föreningen Gösta Johanssons vänner in oss till sitt varv i Kungsviken. De firade sin båt Postjärnan som fyllde hundra år. Vi deltog med Blixten, Fridolin och Norden. En mycket trevlig tillställning!

Augustiseglingen

Första helgen i augusti belönas de aktiva medlemmarna för hösten, vintern och vårens mödor. Under lördagen bogserades Fridolin, Tosejlaren och några jullar till Gullholmen av Norden. Karin var också med. Sedan seglade vi förbi Vasholmarna, rundade Gåsö och Tjällsö och återvände till Bassholmen via Gullmaren och Nordströmmarna. Solen sken och vinden var precis lagom så det blev en härlig segling. På söndagen seglade ett gäng med Blixten.

Sommaren på Bassholmen

Bassholmen är en fantastisk ö och sommaren 2019 bjöd på många fina kvällar. Det blev också flera turer med Norden bl.a. ett besök på kanaldagarna i Grundsund.



Arbetsdagen i juni

Arbetsdagen i juni startade i hällande regn, så många blev rejält blöta under överfarten till Bassholmen. Ingen visade dock några sura miner. Eftersom husen är iordningställda för sommarens uthyrning så blev sjöboden dagens fikarum. Dagens stora arbete var att barlasta och rigga de seglande båtarna samt att utrusta alla båtar med åror och durkar m.m. I museet gjordes det klart för säsongens öppethållande. Som tur var klarnade vädret upp och eftermiddagen blev riktigt fin.

Kullbas mast är på plats.
Karins däck såg mycket bättre ut än när vi lämnade Bassholmen efter förra arbetsdagen, men än återstår mycket arbete innan det är klart.
I slutet på dagen började det se prydligt ut i hamnbassängen.
Vi har fått en eka till skänks och med den följde det med en båtvagn som vi kommer att ha nytta av. Vi lastade vagnen på däcket på Blixten och tog ekan på släp från Kärlingesund till Bassholmen.
Innan vi åkte hem tog vi upp Norden på slipen för byte av ännu en bit bordläggning.

Arbetsdagen i maj

I maj sker sjösättningen av alla våra mindre båtar. Någon räknade att vi totalt sjösatte 18 båtar den här dagen.

På förmiddagen bottenmålades alla båtar som skulle sjösättas.

På eftermiddagen lyftes båtarna i, en efter en och roddes sedan till hamnbassängen. Örnen som fått en lite grundligare översyn under vintern baxades ut ur sjöboden.

Nordens rodertapp hade nästan rostat bort så svetsen fick plockas fram och en ny tapp tillverkades.

Karins däck var i stort behov av reparation och hela främre delen av däcket revs bort och nya däcksbalkar kom på plats. I norden byttes också en däcksbalk ut.

Blixtens mast rullades ut och oljades. Några av fallen byttes ut.

Efter Nordens renovering har den saknat de ”mustascher” som skall sitta på brädgången, fram mot stäven. Efter ganska mycket letande hittade vi dem. De var spruckna men med lim och tvingar så blev de funktionsdugliga igen.

Gänget som arbetade med Karins däck stannade kvar för att fortsätta arbetet när vi andra packade ihop och åkte hem. I hamnbassängen och skrangelbryggan började båtarna bli vattenfyllda. De får ligga och svälla tills nästa gång vi kommer ut.

Arbetsdagen i april

Den här lördagen mötte två trevliga överraskningar i Kärlingesund. Den ena var de fina trälådor som en medlem gjort för att förvara barlast i. Den andra var att nästan 40 personer slutit upp för att tillbringa en arbetsdag på Bassholmen. På förmiddagen var vinden lite kylig men fram på dagen lade sig vinden och det blev helt blegg. Solen värmde skönt så det var nog ingen som ångrade beslutet att åka till Bassholmen den här dagen.

Det stora arbetet för dagen var att bottenmåla och sjösätta våra stora båtar Blixten och Norden. Eftersom vi var gott om folk och vi vet att nästa arbetsdag är hektisk så passade vi även på att bottenmåla Fridolin.

En stor vad som legat i museet behövde ge sin plats till andra utställningsföremål. Den togs ut förra arbetsdagen och nu togs några bitar till vara som vi kommer att sälja på MAB-dagen. Vi sparade också alla korkflöten och sänken av täljsten.

De lackade båtarna under virkestorken slipades och lackades. Vädret var perfekt för denna syssla.

Runos motor behöver genomgå en större reparation så båten sjösattes och bogserades till kranen. Där lyftes motorn ur och lastades sedan på Karin för transport till fastlandet. Runo togs sedan upp på slipen igen.

I husen pågick arbetet för fullt med att förbereda för sommarens hyresgäster. Verkmästarens köksväggar hann både spacklas och målas.

På eftermiddagen var bottenmålningen klar och både Blixten och Norden kunde sjösättas. Vagnarna rullar inte ut av sig själva utan Karin fick som vanligt agera bogserbåt.

Förutom de stora projekten så utfördes mycket andra arbeten. Bland mycket annat så tillverkades en ny durk till Karin. Batteriladdning kopplades in i Norden och Blixten så att inte batterierna till länspumparna tar slut och Nordens täckning plockades ned. På eftermiddagen kunde vi unna oss en lugn stund i solen med en kopp kaffe och vara nöjda med allt som hunnits med.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i mars

En nästan spegelblank vattenyta och en klarblå himmel mötte oss i Kärlingesund, denna årets andra arbetsdag. Karin tog oss över till Bassholmen där en sprakande brasa i kaminen värmde gott. Tyvärr mulnade det snart på och vinden ökade lite men det blev ändå en härlig dag. Mycket blev gjort. Bilderna nedan visar en del av arbetet som gjordes.

I virkestorken oljades resten av båtarna. Städningen av Blixten blev klar och även Blixten, Fridolin och Norden oljades invändigt.

Runos motor har tyvärr gjort sitt så ett motorbyte förbereddes genom att motorn lossades.

I museet planeras för en utställning om islandsfisket. Röjningsarbetet påbörjades.

Arbetsdagen i februari

Det är alltid med viss spänning som vi går ett varv runt museet när vi kommer ut till Bassholmen på vintern. Vad har hänt sedan sist? Har väder och vind ställt till det för oss eller ser allt bra ut?

Den här lördagen låg ett tjockt snötäcke över Bassholmen. Vi fick skotta däcket på Karin innan vi kunde lyfta av luckorna och starta Scandian. Motorn var först livlös men efter några försök kom snart de första puffarna i avgasröret och någon minut senare bröts den kompakta tystnaden av råoljemotorns dunkande. Jag gick upp till Torpet och kunde på vägen konstatera att det inte verkade ha skett några större skador på byggnader eller båttäckningar. En stund senare kom resten av gänget, ett tiotal personer den här gången. En hel del blev gjort trots att vi inte var så många.

I virkestorken oljades båtarna och presenningarna justerades.


Blixten städades ur och våghålen (som gör att vatten inte blir stående mellan spanten) rensades.


Verkstaden fick en ny stadigare trappa.


I sjöboden fortsatte arbetet med roder och rorkultar. Rorkultarna fick en permanent märkning med glödritpenna så att det är lätt att veta vilken båt de tillhör. Sedan lackades både roder och rorkultar.
Vår kran har äntligen fått en efterfrågad informationsskylt.

Senast uppdaterad