2019

2019

Arbetsdagen i april

Den här lördagen mötte två trevliga överraskningar i Kärlingesund. Den ena var de fina trälådor som en medlem gjort för att förvara barlast i. Den andra var att nästan 40 personer slutit upp för att tillbringa en arbetsdag på Bassholmen. På förmiddagen var vinden lite kylig men fram på dagen lade sig vinden och det blev helt blegg. Solen värmde skönt så det var nog ingen som ångrade beslutet att åka till Bassholmen den här dagen.

Det stora arbetet för dagen var att bottenmåla och sjösätta våra stora båtar Blixten och Norden. Eftersom vi var gott om folk och vi vet att nästa arbetsdag är hektisk så passade vi även på att bottenmåla Fridolin.

En stor vad som legat i museet behövde ge sin plats till andra utställningsföremål. Den togs ut förra arbetsdagen och nu togs några bitar till vara som vi kommer att sälja på MAB-dagen. Vi sparade också alla korkflöten och sänken av täljsten.

De lackade båtarna under virkestorken slipades och lackades. Vädret var perfekt för denna syssla.

Runos motor behöver genomgå en större reparation så båten sjösattes och bogserades till kranen. Där lyftes motorn ur och lastades sedan på Karin för transport till fastlandet. Runo togs sedan upp på slipen igen.

I husen pågick arbetet för fullt med att förbereda för sommarens hyresgäster. Verkmästarens köksväggar hann både spacklas och målas.

På eftermiddagen var bottenmålningen klar och både Blixten och Norden kunde sjösättas. Vagnarna rullar inte ut av sig själva utan Karin fick som vanligt agera bogserbåt.

Förutom de stora projekten så utfördes mycket andra arbeten. Bland mycket annat så tillverkades en ny durk till Karin. Batteriladdning kopplades in i Norden och Blixten så att inte batterierna till länspumparna tar slut och Nordens täckning plockades ned. På eftermiddagen kunde vi unna oss en lugn stund i solen med en kopp kaffe och vara nöjda med allt som hunnits med.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i mars

En nästan spegelblank vattenyta och en klarblå himmel mötte oss i Kärlingesund, denna årets andra arbetsdag. Karin tog oss över till Bassholmen där en sprakande brasa i kaminen värmde gott. Tyvärr mulnade det snart på och vinden ökade lite men det blev ändå en härlig dag. Mycket blev gjort. Bilderna nedan visar en del av arbetet som gjordes.

I virkestorken oljades resten av båtarna. Städningen av Blixten blev klar och även Blixten, Fridolin och Norden oljades invändigt.

Runos motor har tyvärr gjort sitt så ett motorbyte förbereddes genom att motorn lossades.

I museet planeras för en utställning om islandsfisket. Röjningsarbetet påbörjades.

Arbetsdagen i februari

Det är alltid med viss spänning som vi går ett varv runt museet när vi kommer ut till Bassholmen på vintern. Vad har hänt sedan sist? Har väder och vind ställt till det för oss eller ser allt bra ut?

Den här lördagen låg ett tjockt snötäcke över Bassholmen. Vi fick skotta däcket på Karin innan vi kunde lyfta av luckorna och starta Scandian. Motorn var först livlös men efter några försök kom snart de första puffarna i avgasröret och någon minut senare bröts den kompakta tystnaden av råoljemotorns dunkande. Jag gick upp till Torpet och kunde på vägen konstatera att det inte verkade ha skett några större skador på byggnader eller båttäckningar. En stund senare kom resten av gänget, ett tiotal personer den här gången. En hel del blev gjort trots att vi inte var så många.

I virkestorken oljades båtarna och presenningarna justerades.


Blixten städades ur och våghålen (som gör att vatten inte blir stående mellan spanten) rensades.


Verkstaden fick en ny stadigare trappa.


I sjöboden fortsatte arbetet med roder och rorkultar. Rorkultarna fick en permanent märkning med glödritpenna så att det är lätt att veta vilken båt de tillhör. Sedan lackades både roder och rorkultar.
Vår kran har äntligen fått en efterfrågad informationsskylt.

Senast uppdaterad