BASSHOLMEN

BASSHOLMEN

 

Arbetsdagar på Bassholmen

Årets arbetsdagar är:

4:de februari
4:de mars
1:de april
6:de maj
3:de juni
1:de juli arbetsdag, 8:de juli Med Allmogebåtar på Bassholmen
5:de och 6:e augusti, seglingar
2:de september
7:de oktober
28:de oktober
25:e november

Vi träffas klockan 9.00 vid Kärlingesund. Det är bara att dyka upp om man vill vara med. Alla är välkomna och alla kan göra en viktig insats oavsett tidigare erfarenheter.


Arbetsdagen i november

Arbetsdagen i november var som vanligt framflyttad på grund av allhelgonahelgen. Kanske var det därför som det inte kom riktigt så många aktiva som det brukar göra. De som dök upp var dock en arbetsam skara så mycket blev gjort. Observera att nästa arbetsdag också är tidigarelagd en vecka. Den första lördagen i december har vi i stället öppet hus i vår lokal på Jarlsgatan i Uddevalla. Passa på att besöka vårt kansli och köp våra trycksaker och textilier.

Solen gick upp på en klar himmel medan vi hämtade Karin för överfarten. Det var ganska blåsigt men inte riktigt de kulingvindar som SMHI varnat för. Vinden mojnade så småningom och det blev en riktigt fin dag.

Det stora arbetet under dagen var att ta upp Blixten och Norden på slipen och att täcka Blixten. Båda båtarna gjordes också rent i botten.

I sjöboden fortsatte arbetet med Kullbas. En furubräda sågades och hyvlades till rätt dimensioner för att ersätta den skadade ”räfsingen” (den bräda som följer insidan skrovet och som tofterna vilar på). De flesta av Blixtens durkar fick ett lager ny färg.

Lugnet råder nu på Bassholmen och vi har gjort vårt bästa för att förbereda båtar och byggnader för att klara vintern.

Fota: Isak Holme Text: Anna Holme

Arbetsdagen i oktober

Mycket material skulle med till Bassholmen den här dagen, så det blev nästan trafikstockning i Kärlingesund på morgonen. Det fick bli två vändor med Karin innan alla var över.

Norden mastades av och fick sin vintertäckning men den får ligga kvar i sjön ytterligare en månad.

Fridolin fick sin vanliga plats vid kranen. Det fanns också en förhoppning om att Runo skulle kunna lyftas på samma sätt. Eftersom vi var osäkra på hur mycket den vägde hade vi lånat en våg som monteras mellan kranen och lyftoket. Den visade att Runo vägde 2000 kg vilket är mer än vad vi vill lyfta med vår kran. Runo fick istället tas upp på slipen som vanligt och baxas av slipvagnen. Vi hann också få på täckningen.

Ejdern fick också vintertäckning. Arbetet med bastrumman fortsatte med att täckpappen lades på.

Under virkestorken och i Bohushallen damsögs alla båtar som togs upp förra arbetsdagen.

I husen packades alla textilier ihop och alla som hade möjlighet tog hem några säckar för tvätt.

Blixten riggades av. Först plockades klyverbom, gaffel och bom av och sedan togs kranen till hjälp för att lyfta ur masten.

Karins kapp har sett sina bästa dagar så nu tillverkas en ny.

I år är det Kullbas som står i sjöboden för att få en lite grundligare översyn under vintern. Vår snickarbod har under ganska många år, lutat allt mer. Nu är upprätningen påbörjad.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i september

Den här gången ordar jag inte så mycket utan låter bilderna tala. Vi hade en härlig dag i solen och alla de mindre båtarna kom upp på land. Vi hade fint besök både av en man som bott på Bassholmen då hans far arbetade på varvet och av båten Polstjärnan från Kungsviken.

Fota: Anna och Isak Holme

MAB-dagen 2017

För de aktiva medlemmarna på Basshomen är MAB-dagen kulmen på årets arbete. Då försöker vi visa upp museet och båtarna från deras bästa sida. Inkomsterna från försäljningen under dagen utgör en viktig andel av våra inkomster som vi behöver för driften av verksamheten. Våra hyresgäster hade arbetat med förberedelser hela veckan och under fredagen anslöt flera aktiva medlemmar.

Fredagskvällen var mycket stilla och trots några regnstänk, en härlig sommarkväll så vi avslutade dagen med en kvällstur med Norden.

Lördagsmorgonen inleddes med regn men det höll snart upp. På förmiddagen riggades båtarna i hamnbassängen, alla försäljningsställen gjordes i ordning och försäljningen startade små smått efterhand som det blev klart.

Vid 12-tiden anlände Harry från Lysekil och Byfjorden från Uddevalla med besökare och det var snart full fart på hela området.

 

Barnen kunde fiska krabbor, lära sig knopar eller spika ihop en egen liten båt. Skall man döma efter intresset och engagemanget så är kanske inte träbåtsbyggare ett utdöende yrke, trots allt.

Caféet bakom Torpet var en lugn oas där man kunde pusta ut med en korv eller lite fika. I receptionen i muséet kunde man som vanligt köpa alla våra försäljningsartiklar. I sjöboden såldes medlemskap och träbitar. Dessutom visades fina maritima föremål som vi i år säljer till högstbjudande. (Se mer information via länken överst på sidan.) Våra textilier med fina tryck av allmogebåtar är alltid populära.

Hantverkare i aktion drar alltid stor publik. Både repslagning och tillverkning av åror, enligt traditionella metoder fascinerar många. Slipens maskineri kunde inte köras i år eftersom Ejdern står i vägen men både det hydrauliska slipspelet och bastrumman intill visades av kunniga medlemmar.

Dagen avslutades traditionsenligt med att vi visade våra båtar under rodd och segel i en defilering förbi bryggan. Himlen sprack upp och vinden var precis lagom så det blev en fin segling.

Text: Anna Holme Foto: Anna och Klara Holme

Arbetsdagen i juli 2017

Återigen bjöds de som kommit till Bassholmen för att arbeta på härligt väder. Mycket blev gjort under dagen. Några flitiga var så måna om att avsluta sina arbeten så att de valde att stanna kvar längre när alla andra packade ihop och åkte hem på eftermiddagen.

Arbetet med att skrapa Nordens bordläggning fortsatte och därefter oljades den. Under sommaren skall den sedan lackas. Kappen runt styrhytten skrapades och målades.

Tosejlarens durkar var i dåligt skick och behövde repareras eller ersättas. Specialbeställda furuplankor hämtades med Karin och hyvlades och sågades till rätt dimensioner. Det är klurigare än vad man tror att få dem att passa men efter några provningar och justeringar blev det bra.

Fridolin mastades vid kranen.

Därefter var det Nordens tur att bli riggad. Då vi under renoveringen bytt mastfoten behövde masten justeras för att passa.

Många andra arbeten pågick också. I sjöboden städades det för att den skall fungera som försäljningslokal nästa lördag. Bassens roder hade spruckit och reparerades. I museet fortsatte arbetet med att ställa i ordning utställningarna.

Foto: Klara Holme Text: Anna Holme

Arbetsdagen i juni 2017

Arbetsdagen bjöd på lite blandat väder men mestadels var det fint och Bassholmen stod i vacker försommarskrud. Vi arbetade med att rigga och barlasta våra båtar. I museet och husen gjordes det klart för sommaren. Ejdern fördes ytterligare några meter närmare sin plats på slipen och i Norden fortsatte arbetet med inredningen.

Arbetsdagen i maj 2017

Många arbetsvilliga kom till Bassholmen denna härliga majdag. Dagens stora arbete var att sjösätta alla de mindre båtarna.

Under förmiddagen bottenmålades det i nästan varje vrå. Arbetsställningarna varierade!

Kranrenoveringens största etapp är nu avslutad, precis i tid till sjösättningen. Nicklas och Kalle kunde nöjt konstatera att allt fungerade som det skulle och Fridolin blev, som planerat, första båten som lyftes i.

Under eftermiddagen rullades den ena båten efter den andra fram till kranen och sjösattes.

maj14

Totalt tre extra besök har det blivit på Bassholmen sedan förra arbetsdagen för att Bassen och Olle skulle få tillräckligt många lager lack. Under arbetsdagen blev det ett femte och sista lager lack, bottenfärg och ytterligare ett lager färg på tofterna. De är nu helt färdiga för att sjösättas nästa arbetsdag.

Det arbetades också i muséet, i husen, med Blixtens mast och med Norden.maj15Det är alltid lika härligt att se hamnbassängen fylld med båtar igen!

Text: Anna Holme Foto: Klara Holme

 

Arbetsdagen i april 2017

Trots en regnig morgon så var det så många som väntade vid Kärlingesund på morgonen att Karin fick köra två vändor för att få med alla över till Bassholmen. Dessutom var det en hel del material som färg, betong och stålkonstruktioner till kranen som skulle med.

Arbetsdagen i mars 2017

Återigen var det många medlemmar som slöt upp i Kärlingesund. Karin kom och hämtade oss som vanligt. I Torpet brann kaminen för fullt och det var varmt och skönt när dagens arbeten delades ut.

mars01I sjöboden fortsatte arbetet med att skrapa och slipa Olle och Bassen. Målet med dagen var att hinna slipa klart och sedan städa ur och olja dem invändigt. Så långt hann vi inte riktigt, men slipningen blev i alla fall i det närmaste helt klar.

mars04Ett färgföretag har kontaktat oss och frågat om vi vill prova att använda deras färg. Vi provmålade för att se vad vi tycker om den.

mars05Ett stort gäng hjälptes åt att skrapa Blixtens botten och måla de bara fläckarna med primer. Nästa arbetsdag är det dags för bottenmålning och sjösättning.

 

Inne i museet fortsatte arbetet med att återställa Kullen till sitt ursprungliga utseende. Norden blev oljad invändigt och arbetet med Fridolin fortsatte.

 

Kranens mittsektion lyftes upp med hjälp av två domkrafter och den nya svängkransen sattes på plats. Montaget av de nya stödbenen påbörjades.

 

Är man bara tillräckligt många så är det okomplicerat att sjösätta en arbetseka. De behövs varken rullar eller hjul, bara ett gäng villiga och starka armar.

mars13Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i februari 2017

Årets första arbetsdag var grå och kylig. Det utlovade regnet blev det dock inte så mycket av, vilket vi var tacksamma för. Arbetsbåten Karin ligger i sjön året runt och kunde hämta en relativt stor skara arbetsamma medlemmar vid Kärlingesund. Under tiden tändes det i kaminen i Torpet så att den värsta kylan och råheten jagades på flykten innan morgonkaffet.

februari02Den julle som vi fått och som transporterades till Bassholmen i december, flyttades från kranen till en uppställningsplats bredvid verkstaden. Det krävdes både stor fysisk och intellektuell möda för att få av den från båtvagnen den stod på, men till slut var den på plats.

Arbetet med kranen fortsatte. Stödbenen monterades ned och en ställning byggdes runt mittsektionen för att senare kunna lyfta den och montera ny mekanism för svängning. Bilden till höger visar en spricka i infästningen till ett av stödbenen. Fästet var nästan helt av, så renoveringen är verkligen välbehövlig.

I museet pågår arbeten för att allt skall vara i ordning för sommarens öppethållande. I Sjöboden fortsatte arbetet med renskrapning och slipning av Olle och Bassen.

Den stora slipvagnens översta balkar kortades av för att det skall gå att dra den längre upp på slipen. I virkestorken oljades alla båtarna invändigt.

Text och foto: Anna Holme

Årsmöte 2017

Föreningens årsmöte 2017 hölls på Bohusläns Museum lördagen 21:de januari. På programmet stod årsmötesförhandlingar, bildvisning samt fika. Drygt 40 medlemmar deltog och de formella förhandlingarna klarades av så snabbt som möjligt för att i stället ägna tid åt beskrivning av föregående års verksamhet och planer för kommande år. Efter förhandlingarna bjöd föreningen på fika och det visades bilder och filmer från året som gått.

Arbetsdagen i December 2016

Knappt tjugo personer tog sig till Bassholmen denna lite blåsiga men fina dag. Det blev en lite motig arbetsdag då en del krånglade men i slutändan blev ändå allt gjort som skulle göras.

Vi började som vanligt med fika i Torpet. Kjell fördelade dagens arbete.

Vinden hade flyttat på presenningarna på Blixten, så de behövde justeras. Ejdern är nu flyttad ända fram till den slipvagn där hon sedan skall stå, för att visa hur det kunde se ut när slipen användes. Den sista biten upp på vagnen kommer att vara lite besvärligare men det kommer att gå, sakta men säkert.

Slipens gamla maskineri drivs av vattenhydraulik och eftersom det är fyllt med vatten måste det tappas ner och konserveras så att inte det sprängs sönder av frosten.

Karins motor har inte gått riktigt bra den senaste tiden och vi har konstaterat att smörjningen inte riktigt fungerade som den skulle. En nippel och slangar byttes för att få ett bättre flöde på smörjoljan. Det verkade ge önskat resultat. Karin kommer att ligga i vattnet under vintern. Det innebär att vi måste vidta vissa åtgärder för att länspumpningen skall fungera. Vi har batteriladdare inkopplad och vi lägger en värmekabel runt pumpen i kölsvinet och en i vattenutkastet så att det inte skall frysa och hindra utpumpningen.

Efter några mindre missöden togs Norden upp på slipen. Täckningen sågs över och motorn konserverades.

Vi har fått en julle med båtvagn till skänks. Ett av dagens större projekt var att transportera den till Bassholmen. Det löstes på ett lite udda sätt då båten förankrades ordentligt i båtvagnen och sedan helt sonika rullades i havet. Den bogserades sedan med båtvagnen hängande undertill. Väl framme vid Bassholmen blev det febril aktivitet då hela lasset skulle lyftas iland med kranen. Återigen krånglade det bl.a. genom att vajern till kranen hoppade av ett brythjul längst ut på kranarmen. Armen fick sänkas ner och vajern flyttas rätt. Till slut stod dock hela ekipaget på land igen.december21

Renoveringen av kranen skall fortsätta undervintern och stödbenen kapades av efter att mittsektionen stagats upp med spännband. Bottendelen där kranarmen svänger skall renoveras och förses med elektrisk svänganordning. Stödbenen skall bytas ut.december23

Dagen avslutades med en fantastisk vacker himmel över Bassholmen, sedd från Kärlingesund.

Text: Anna Holme Foto: Anna och Isak Holme

Arbetsdagen i November 2016

Novembers arbetsdag flyttades till sista lördagen i oktober på grund av allhelgonahelgen. Ett lyckat drag vädermässigt, då vi hade strålande sol hela dagen. Arbetet fortsatte med att förbereda båtar och hus inför vintern.

Norden mastades av och täcktes. Den får dock ligga kvar i vattnet en månad till.

Blixten togs upp på slipen och fick också sin vintertäckning.

I boningshusen har alla täcken och kuddar hängts upp, utom räckhåll för mössen. Ett av rummen i sjöstugan har fått ny färg på väggarna.

Det gamla vattenhydruliska systemet användes för att dra upp Ejdern den sista biten mot slipvagnen som den sedan skall stå på.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i oktober 2016

I oktober fortsätter vi arbetet med att göra allt klart inför vintern. Blixten riggas av och barlasten lyfts ur. De mindre båtarna städades ur och även i husen fortsatte höststädningen.

oktober46

Dammsugning av Kågen.

oktober47

Fridolin pallades upp och vid kranen förbereds lyftet av Blixtens mast.

oktober48

Då det var ganska frisk vind så krävdes lite extra försiktighet när masten lyftes. Det kan uppstå stora bräckande krafter om båten flyttar sig när masten är halvvägs upp genom däcket. Allt gick dock bra.

oktober49

Arbetet med att renskrapa Bassens ässingar och tofter har börjat.

oktober50

Norden, Blixten och en arbetseka i hamnbassängen. Man kan se att barlasten är utplockad ur Blixten och att hon flyter högt.

oktober51

Arbetet med huset runt bastrumman fortsatte.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i september 2016

Om det är några arbetsdagar under året som är extra viktiga, så är det de i maj och september. Det är då, nästan alla våra båtar skall sjösättas, respektive tas på land. Det är då extra viktigt att många ideella krafter ställer upp. Det brukar aldrig vara något problem och det var det inte den här gången heller. Som ni kan se på bilderna nedan, så kom inte bara båtarna upp utan vi hann med en hel del annat också.oktober23

På morgonen var hamnbassängen fortfarande full med båtar.

oktober24

Nicklas och Isak i Karin.

oktober25

Innan båtarna kan tas upp måste de riggas av och barlasten plockas ur. Barlasten förvaras i gamla drickabackar under vintern.

oktober26

Anders försöker vricka ut Bassen ur hamnbassängen.

oktober27

Vatten hydrauliken till slipen behöver också pysslas om för att klara vinterns frost.

oktober30

Svanen och Olle väntar på sin tur vid kranen.

oktober31

Durkar och roder stuvades in i sjöboden.

oktober32

Kjell bogserar Fridolin till kranen.

oktober33

I museet flyttades ömtåliga föremål till säkrare vinterförvaring.

oktober34

När båtarna kommit upp på land rengjordes de både in och utvändigt.

oktober35

Även de flesta av arbetsekorna togs upp.

oktober36

Bassen och Olle skall få en extra översyn under vintern och placerades därför i sjöboden.

oktober37

I Norden fortsatte arbetet med att återställa inredningen.

oktober38

Karins reverserbara propeller (en propeller med blad som kan vridas för att ändra mellan fram och back) har sedan en tid tillbaka glappat. Problemet har blivit värre och värre så det var dags att göra något åt det. Som tur var hade vi en likadan propeller i reserv så att vi kunde byta. För att lättare få isär den gamla propellern värmer Kalle med gasol-låga.

oktober39

Boningshusen städades ut efter uthyrningssäsongen.

oktober40

I virkestorken blev det allt fler båtar ju längre dagen gick.

oktober41

Örnen på väg upp.

oktober42

På eftermiddagen var det bara de tre stora båtarna, Blixten, Norden och Karin kvar i hamnbassängen.

oktober43oktober29 Eiderns förflyttning mot slipen fortsatte och nu är det inte långt kvar. Det stora arbetet att få den upp på slipvagnen återstår dock. I Ejdern sitter en råoljemotor, en så kallad Västervikare. Den verkar vara i relativt gott skick och borde gå att renovera så att den går att köra igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text och foto: Anna Holme

Råoljemotorns dag 2016

Vi deltog med Norden och Karin i Föreningen Laurins evenemang i Norra hamnen i Lysekil. Det var mycket trevligt att gå runt och titta på gamla motorer, båtar och traktorer m.m. Många var också intresserade av våra båtar och vår verksamhet.

Augustiseglingen 2016

På lördagen bogserades några båtar ut till Tvestjärten vid Gullholmen för att sedan segla därifrån. Vädret ar växlande med en del regnskurar. På söndagen seglade Blixten. Bilderna är från lördagens bogsering.

Med Allmogebåtar på Bassholmen 2016

oktober01

I caféet kunde man köpa  något att äta och dricka.

oktober02

Peder Jenssen , repslagare från Danmark, visade hur man slår rep på traditionellt sätt.

oktober03

Vid barnbordet var det full aktivitet. De flesta valde att bygga små båtar en man kunde också lära sig knopar, färglägga bilder på allmogebåtar eller bygga sig en sjöbod i papper.

oktober04

Tombola-lotteriet är alltid populärt.

oktober05

Många passade på att förnya garderoben med en keps eller tröja med allmogebåtar på.

oktober13

I sjöboden fanns försäljning av trycksaker och medlemskap.

oktober06

Krabbfiske på bryggan.

oktober07

Bengt sködd-ror. Det innebär att han sitter vänd i färdriktningen. Det är ett tyngre sätt att ro men det har fördelen att man ser vart man är på väg utan att behöva vända sig om.

oktober08

Arbetsbåten Karin fick gå många turer mellan Kärlingesund och Bassholmen.

oktober09

Anna ror den norska snipan, klädd som fiskarhustru.

oktober10

Vindarna var friska så jullarna seglades med revade segel. Här är det Kullbas.

oktober11

Olle

oktober12

Örnen länsar tillbaka mot hamnbassängen. I bakgrunden ser man Tosejlaren kränga ordentligt. Tosejlarens segel har inte de ”revsejsningar” som används för att knyta upp seglet när man revar, därför seglar den med fullt ställ.

Foto: Klara Holme Text: Anna Holme

Arbetsdagen i juni 2016

Juni01

I Kärlingesund är nu en ny brygga på plats som ersätter den gamla som blev förstörd av vädrets makter förra vintern. Det gick utmärkt att lägga till med Karin på bryggnocken och lasta ombord arbetskraft, matsäckar, verktyg, spisar, byggmateriel och allt annat som skulle över till Bassholmen.

I juni barlastas och utrustas alla båtar. Järnmalm, durkar och master m.m. kördes till hamnbassängen i skottkärror och flera grupper arbetade med att få allt på plats. Blixten kördes till kranen där barlasten lyftes ombord. Mastningen var den första med den nya kranarmen och det fungerade bra. Karins lastbom fick göra tjänst som mastkran när Fridolin skulle riggas.

Den lilla jakten Eidern är det senaste tillskottet i båtsamlingarna. Den har i många år stått i ett båthus på Holmuddens varv. Nu skall den stå på slipen för att visa hur det kunde se ut när båtar togs upp för översyn. Eidern har transporterats till Bassholmen med pråm och stod uppställd strax ovanför strandkanten. Förflyttningen mot slipen påbörjades och med hjälp av tålamod, finurlighet och spaktaljor kunde hon sakta men säkert flyttas mot sin nya uppställningsplats. Ända fram hann hon inte under dagen utan nu står hon utanför museets entré tills nästa arbetsdag.

Juni09

Nordens lästång är nu färdig. Bosse Mattsson har gjort ett mycket fint arbete.

Som alltid så pågick mycket annat arbete. Huset över bastrumman började få väggar och i museet och husen städades det inför sommaren. Några spisar hade gjort sitt, så en ny och en bättre begagnad hade införskaffats. Den begagnade hade en lös ugnslucka men det gick att åtgärda. Mindre skador på roder och durkar åtgärdades när de upptäcktes. En produktiv dag i skönt sommarväder!

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i maj 2016

Maj01Kjell Fjellsson brukar säga att om man bara kan komma en arbetsdag om året, så skall man komma i maj när båtarna sjösätts eller i september när de skall upp igen. Det är de arbetsdagarna då det är allra mest arbete som måste göras. Många verkade ha hörsammat hans budskap och ett trettiotal personer slöt upp den här arbetsdagen. Kanske gjorde också det fina vädret sitt till. Sommaren gjorde ett gästspel och Bassholmen visade sig från sin allra vackraste sida den här kristihimmelsfärdshelgen.

Vässingen Fridolin har en mycket vacker skrovform som gör henne till en mycket god seglare. Hon var den båt som sjösattes först. Det var också premiär för den nya kranarmen och allt fungerade till belåtenhet.

I hamnbassängen var det ganska tomt på förmiddagen. Blixten fick sin lästång slipad och lackad och på Norden gjorde båtbyggaren Bosse Mattsson och hans fru mallar till den nya lästången.

Över hela varvsområdet pågick bottenmålning under förmiddagen.

Karin togs upp på slipen för att göras ren i botten. Propellern undersöktes också, då vi reagerat på att framdrivningen inte verkar fungera som den ska. Det konstaterades att de vridbara propellerbladen är slitna i sitt fäste. Som tur är har vi en reservpropeller som får monteras senare under sommaren.Maj16Qvärna på väg mot sitt rätta element.Maj17Med ett enkelt hjulpar och gott samarbete flyttas även de tyngre båtarna utan problem.

Sprickorna i Blixtens nya mast fylls med linolja för att motverka rötangrepp. I museet pågick förberedelser för sommarens öppethållande och i husen gjordes det i ordning för uthyrningen. Nordens däck fick en omgång olja.Maj19Framåt eftermiddagen började hamnbassängen fyllas med båtar. Arbetet flöt på bra och det fanns tid för de flesta att avsluta dagen med en paus i skuggan.

Text: Anna Holme Foto: Klara Holme

Arbetsdagen i april 2016

I strilande regn, från en gråmulen himmel, samlades en relativt stor arbetsstyrka i Kärlingesund på lördagsmorgonen. Mycket material skulle också transporteras till Bassholmen den här dagen så Karin lastades ner ordentligt innan allt och alla var ombord. April06

Efter fika och utdelning av arbetsuppgifter fick de flesta dra på sig regnställen och ta i tu med bottenmålning. Våra största båtar Norden och Blixten står på slipen över vintern. Det går åt många liter bottenfärg och målningen är ett drygt arbete. Tack vare att så många hjälptes åt så gick det ändå fort. På eftermiddagen plockades vintertäckningarna av och båda båtarna kunde lugnt rulla i vattnet. Sjösättning innebär alltid ett löfte om en kommande sommar även i detta blöta, kyliga väder. Fridolin står vid kranen och nästa arbetsdag skall den sjösättas som första båt. Därför blev även den bottenmålad.

I husen är förberedelserna inför uthyrningssäsongen i full gång. I Sjöstugan har taket reparerats och Bosse förberedde för målning medan Marit vårstädade.

April07

Det är inte så lätt att bli av med skräp och avfall på en ö. Därför samlar det sig lätt i förråd och andra utrymmen. Ett stort lass samlades ihop och kördes över med Karin. På fastlandssidan lastades det om till släpkärra och ytterligare ett arbetspass kommer att krävas när allt skall sorteras på återvinningsstationen.

Örnen och Kullbas fick ytterligare ett lager färg och nu är vinterns översyn färdig. Nästa arbetsdag kommer de att bottenmålas och sjösättas tillsammans med de övriga småbåtarna.

Arbetet med taket över bastrumman fortsatte. Den nya kranarmen fick alla sina block monterade och den gamla wiren byttes mot en ny.

Text: Anna Holme Foto: Anna och Klara Holme

Arbetsdagen i mars 2016

Årets andra arbetsdag var gråmulen och kylig men till vår lättnad var det uppehåll hela dagen. Några dagar tidigare i veckan hade väderprognoserna pratat om snöblandat regn och frisk vind och det var det skönt att de spådde fel. Vi rodde över från Kärlingesund. Jag tände kaminen och Nicklas och Isak hämtade ett tjugotal personer med Karin. Efter en första kopp och macka satte vi igång med dagens arbeten.

Förra vintern tillverkades nya delar till kranen som är i stort behov av renovering. Under lördagen monterades den gamla kranarmen bort och ersattes av en nytillverkad. Spelet och brythjulen flyttades till den nya armen.

Lacken är nu borttagen på hela bordläggningen på både Blixten och Fridolin och de blev strukna med fintjära.

Mars08

Slipengänget fortsatte arbetet med att bygga ett hus över bastrumman. De hann lägga råspont på hela taket.

Båtarna i virkestorken dammsögs och oljades. Sjöstugan fick en ny trappa och inomhus påbörjades vårstädningen. I sjöboden fortsatte arbetet med Kullbas och Örnen. Där målades tofter och durkar.Mars11

Thomas har tillverkat en stege som gör det lättare att ta sig upp och ned i lastrummet i Karin. Den är nästan onödigt snygg men den fyller verkligen sin funktion och användes flitigt när Karin tog alla tillbaka till Kärlingesund efter väl förättat värv.

Text och foto: Anna Holme

 

 

Arbetsdagen i december 2015

Kameran blev kvar hemma den här dagen, så mobilbilder får duga den här gången.

2015-11-28 08.49.33

Vi rodde över till Bassholmen och startade Norden och gick över för att hämta de andra. Ekan fick hänga med på släp som en extra säkerhet ifall något skulle hända.

Som vanligt startade vi med samling i Torpet. Eftersom det var lördagen före första advent så hade några av oss med sig glögg och pepparkakor som tillägg till det vanliga kaffet och smörgåsarna. Kjell delade ut dagens arbetsuppgifter.

Norden togs upp på slipen och täcktes.

Många kloka huvuden slogs samman för att lösa problemet med kylningen till Karins motor. En av teorierna var att kopparslingan som ligger på utsidan skrovet blivit beväxt. Därför togs Karin upp och gjordes ren i botten. Det löste tyvärr inte problemet, så vi får fundera vidare. Klicka på länken nedan för att se en film när Nicklas drar ut slipvagnen och vänder i hamnbassängen. Notera hur han använder reverseringen för att växla mellan fram och back.

<iframe width=”560″ height=”315″ src

Karin i hamnbassängen

Under arbeten som gjorts på Bassholmen under hösten så har någon förmodligen kört på det lilla skjulet över Lidan-vinchen och sedan lämnat det med väggarna liggandes åt alla håll. En provisorisk lagning gjordes så att motorn slipper stå utsatt för väder och vind hela vintern.

2015-11-28 10.45.13

I vår snickarbod samlas det snabbt mycket gamla färgburkar och penslar och annat skräp. En storstädning gjorde underverk.2015-11-28 10.41.55

Slutligen en sällsynt bild i våra dagar. Tre båtar med råoljemotorer på samma bild. Närmast kameran Karin med en Skandia 14, bakom henne Norden med sin Bolinder W7 och så Harry från föreningen Laurin i Lysekil som kom på besök. Harry har en Skandia 480.

Arbetsdagen i november 2015

På grund av tidsbrist och teknikkrångel har inte den här sidan uppdaterats på länge, men nu finns det många bilder från sommaren och hösten att titta på.

Arbetsdagen i november inleddes med gråmulet väder men regnet gav sig lagom till klockan nio då vi samlades vid Kärlingesund. Nordens däck blev fullt av människor och prylar på väg över. Som vanligt inledde vi med samling i Torpet där Kjell fördelade dagens arbetsuppgifter.november011

Vår arbetsbåt Karin är försedd med en Skandia 14A. Som vi tidigare berättat har vi köpt reservdelar till den och under dagen byttes cylinder, mellanstycke och topp ut. Även kolv och kolvbult skall bytas men det kommer att göras vid ett senare tillfälle. Den först bilden är tagen vid elvatiden, då motorn var helt isärplockad och vid halv två gick motorn igen. Den startade vid första försöket, men något problem gör att kylvattnet inte strömmar som det ska. Det får vi fortsätta med nästa gång.

Blixten täcktes medan den låg kvar i vattnet och på eftermiddagen drogs den upp på slipen.

På Norden fortsatte arbetet med lästången och inredningen. Pärlspont tillverkades med hjälp av en gammal hyvel, speciellt tillverkad för ändamålet.

Våra boningshus har fått nytt tegel på taket och inomhus fortsatte arbetet med att göra klart inför vintern.november017

Övriga arbeten som pågick var bland annat att arbetet med bastrummans tak fortsatte och att Örnen och Kullbas skall få en extra översyn under vintern.

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i oktober 2015

oktober006oktober005oktober004oktober003oktober002oktober001

Arbetsdagen i september

september001 september002 september003 september004 september005 september006 september007 september008 september009 september010 september011

Foto: Klara Holme

Augustiseglingen 2015

Vi hade en fantastisk tur med vädret. Det var lite blåsigt på förmiddagen så vi bogserade ut till Gullholmen där vi åt lunch innan vi seglade norrut genom Gåsö-arkipelagen och in genom Gullmaren. Vi hade sällskap av ett glatt gäng danskar som kört sina båtar på trailer till Bassholmen för att kunna segla med oss. Fantastiskt! Det var också extra roligt att Norden åter är i kördugligt skick efter den mångåriga renoveringen.

augusti001 augusti002 augusti003 augusti004 augusti005 augusti006 augusti007 augusti008 augusti009 augusti010 Foto: Anna Holme

Arbetsdagen i juli 2015

Denna arbetsdag ägnades mycket åt att förbereda inför aktivitetsdagen ”Med Allmogebåtar på Bassholmen”, men även lite annat arbete hanns med. Bland annat så blev Blixten riggad med sin nya mast och arbetet med Nordens durkar och lästång fortsatte. Foto: Klara Holme

juli001 juli002 juli003 juli004 juli005 juli006

Arbetsdagen i juni 2015

Mycket arbete blev gjort den här arbetsdagen, trots en regnig förmiddag.

maj_juni006 maj_juni014

Blixten blev barlastad och fick sina durkar på plats.

maj_juni012

Även i Norden börjar durkarna ta form. Vår förhoppning är att Norden skall bli körbar under sommaren.

maj_juni005 maj_juni011

Alla båtar i hamnbassängen utrustades och de seglande båtarna barlastades och riggades.

maj_juni010

Ekan ”Fiskebäckskil” har under vintern fått en extra översyn och är nu färdig.

maj_juni013 maj_juni009 maj_juni008 maj_juni007

Både i museet och boningshusen städades det och gjordes klart för sommarens verksamhet.

maj_juni004 maj_juni003 maj_juni001 maj_juni002

Kalle gjorde klart elen i Torpet. Nu är renoveringen färdig och det har blivit fantastiskt fint!

Text och foto: Anna Holme

Arbetsdagen i maj 2015

Foto: Klara Holme

maj_juni015 maj_juni016 maj_juni017 maj_juni018 maj_juni019 maj_juni020 maj_juni021 maj_juni022 maj_juni023 maj_juni024 maj_juni025 maj_juni026 maj_juni027 maj_juni028 maj_juni029 maj_juni030 maj_juni031 maj_juni032 maj_juni033 maj_juni034 maj_juni035 maj_juni036 maj_juni037 maj_juni038 maj_juni039

Arbetsdagen i april 2015

Arbetsdagen var den här gången flyttad till sista lördagen i mars, på grund av påskhelgen. Kanske berodde det på det att arbetsstyrkan inte var riktigt lika stor som vanligt. Karin var ändå ganska fullastad med människor och prylar när vi anlände till Bassholmen. Många villiga armar hjälptes åt att få allt iland.april001Vi hade återigen tur med vädret. Nattens frost hade dock lagt en tunn hinna av is över dammen. Fram på dagen blev det varmt och skönt i lä. april002Krister och Sigvard planerar inför sommarens utställningar i museet. april003Blixtens vintertäckning plockades av inför sjösättningen. april004”Slipengänget” fortsatte sitt arbete med att bygga tak över bastrumman. april005Dagens största arbete var att bottenmåla och sjösätta Norden och Blixten. Många hjälptes åt att ”stoffa”. april006Marie och Eva slipade och lackade Svanen, Bassen och Olle i virkestorken. april007Sjösättningar är alltid spännande. Norden var först lite motvillig och behövde få lite hjälp av spett för att börja rulla utför slipen. april008När hon väl kommit igång, fick hon upp farten. För att hålla koll på läckaget och att pumparna hann med så lät vi henne stå halvvägs ut en stund. Det var dock inget stort läckage så snart kunde vi dra ut henne sista biten med Karins hjälp. april009

På eftermiddagen var det Blixtens tur att få återvända till sitt rätta element. Blixten var nästan helt tät, som vanligt. april010Text och foto: Anna Holme

 

Arbetsdagen i mars 2015

Foto: Isak Holme

mars001 mars002 mars003 mars004 mars005 mars006 mars007 mars008 mars009

 

Kranrenoveringen 2015

Under vintern har nya delar till vår kran tillverkats. Det är två stödben och själva kranarmen som skall bytas ut. Tack vare mycket generös hjälp från Lysekils Varmfözinkning kommer de nya delarna hålla i många år framöver.  Vi hade fått delarna levererade till Källvikens varv och åkte dit med arbetsbåten Karin och ett gäng extra starka mannar. Nu ligger materielet på bryggan på Bassholmen och väntar på att bli monterade. Vi kommer att vänta med det arbetet tills årets sjösättning är avklarad, så att vi har sommaren på oss. Foto : Bengt och Anna HolmeKranleverens 1

IMG_2760[1] IMG_2764[1] IMG_2767[1]

 

Arbetsdagen i februari

I februari har vi oftast inte lika mycket att göra på Bassholmen , som under resten av året. Båtarna och museet ligger i vintervila och kylan gör många arbeten svåra. Det brukar inte heller vara så många aktiva som kommer. Den här februarimorgonen var det dock sjutton personer som tog sig till mötesplatsen vid bryggan i Kärlingesund. Att det var så pass många var bra, för i år hade vi en del extra arbete som stormen Egon ordnat åt oss. Kjell Jakobsson var vänlig nog att ge oss skjuts i sin båt Frideborg.februari001Stormen hade kastat ut ett fönster ur museets vägg. Mirakulöst nog hade bara två av glasrutorna gått sönder trots att fönstret, studsat i marken och blåst ner på slipen.Fönstret fick ett lager färg innan det monterades tillbaka provisoriskt.  Tegelpannorna på snickarbodens tak hade flyttas så de fick läggas rätt igen. Samma sak behöver göras på museets stora tak, men det bedömdes allt för farligt att klättra på det isiga taket, så det får vänta till längre fram i vår. februari002Många presenningar hade flyttat på sig och behövde få ny surrning. februari003Fridolins täckning var den som klarat sig sämst. Den står också mest utsatt för vinden. Flera reglar var knäckta och presenningen hade skörat och en stor ficka fylld med is hade bildats. februari004I hamnbassängen har Karin och Frideborg gott om plats. Båda båtarna är utrustade med varsin Skandiamotor av typ 14. februari005Efter några timmars idogt arbete börjar Fridolins täckning komma på plats igen. Nordens gamla presenning kom till användning igen. februari006Jeggen står i smedjan för översyn. Förutom det vanliga underhållet skall bl.a. ett spant bytas ut. februari007Vi behöver ständigt göra underhåll på våra båtar. En återkommande arbetsuppgift är att ersätta trasiga durkar. Brädorna hyvlas så att det skall finnas färdigt materiel när det behövs. februari008I en av arbetsekorna var durkarna riktigt dåliga. Den fick gamla durkar från någon annan båt, som justerades och på så sätt kunde återanvändas. All beväxning i botten på ekorna skrapades bort, vilket gör dem betydligt lättare att ro.

Text och foto: Anna Holme

Spåren efter Egon 2015

Med orkanbyar drog stormen Egon in över bohuskusten och skadorna blev många. Vi undrade naturligtvis hur det stod till på Bassholmen, så helgen efter stormen åkte vi återigen ut för att titta till det. Nog syntes det att det blåst ordentligt på Bassholmen, men inga allvarliga skador hade uppstått. Flera av båtarnas täckningar hade blåst sönder och många tegelpannor hade flyttat sig. Vi åtgärdade det vi kunde bl.a. Blixtens täckning och presenningarna på virkestorken. Jordfelsbrytaren hade återigen löst ut, så kabeln till Karin byttes ut. Resten får vi ta på den kommande arbetsdagen.januari011 januari010 januari009 januari008 januari007

 

Vinter på Bassholmen 2014-2015

Under mellandagarna åkte vi ut några personer för att titta till båtar och byggnader på Bassholmen. Det var en fin frostig dag. Ekorna var inte östa på ett tag och vi fick börja med att slå hål på några centimeter is. På Bassholmen såg allt bra ut, förutom att jordfelsbrytaren löst ut. Det gjorde att det inte fanns någon laddning på batteriet i arbetsbåten Karin. Inget hade dock hunnit hända och felet kunde avhjälpas. Vi passade också på att ge Norden lite bättre pallning under kölen. Efter en välförtjänt fika med saffransbröd och pepparkakor åkte vi hem igen.januari001 januari002 januari003 januari004 januari005 januari006