2015
Arbetsdagen i december 2015
Kameran blev kvar hemma den här dagen, så mobilbilder får duga den här gången.
Vi rodde över till Bassholmen och startade Norden och gick över för att hämta de andra. Ekan fick hänga med på släp som en extra säkerhet ifall något skulle hända.
Som vanligt startade vi med samling i Torpet. Eftersom det var lördagen före första advent så hade några av oss med sig glögg och pepparkakor som tillägg till det vanliga kaffet och smörgåsarna. Kjell delade ut dagens arbetsuppgifter.
Norden togs upp på slipen och täcktes.
Många kloka huvuden slogs samman för att lösa problemet med kylningen till Karins motor. En av teorierna var att kopparslingan som ligger på utsidan skrovet blivit beväxt. Därför togs Karin upp och gjordes ren i botten. Det löste tyvärr inte problemet, så vi får fundera vidare. Klicka på länken nedan för att se en film när Nicklas drar ut slipvagnen och vänder i hamnbassängen. Notera hur han använder reverseringen för att växla mellan fram och back.
<iframe width=”560″ height=”315″ src
Under arbeten som gjorts på Bassholmen under hösten så har någon förmodligen kört på det lilla skjulet över Lidan-vinchen och sedan lämnat det med väggarna liggandes åt alla håll. En provisorisk lagning gjordes så att motorn slipper stå utsatt för väder och vind hela vintern.
I vår snickarbod samlas det snabbt mycket gamla färgburkar och penslar och annat skräp. En storstädning gjorde underverk.
Slutligen en sällsynt bild i våra dagar. Tre båtar med råoljemotorer på samma bild. Närmast kameran Karin med en Skandia 14, bakom henne Norden med sin Bolinder W7 och så Harry från föreningen Laurin i Lysekil som kom på besök. Harry har en Skandia 480.
Arbetsdagen i november 2015
På grund av tidsbrist och teknikkrångel har inte den här sidan uppdaterats på länge, men nu finns det många bilder från sommaren och hösten att titta på.
Arbetsdagen i november inleddes med gråmulet väder men regnet gav sig lagom till klockan nio då vi samlades vid Kärlingesund. Nordens däck blev fullt av människor och prylar på väg över. Som vanligt inledde vi med samling i Torpet där Kjell fördelade dagens arbetsuppgifter.
Vår arbetsbåt Karin är försedd med en Skandia 14A. Som vi tidigare berättat har vi köpt reservdelar till den och under dagen byttes cylinder, mellanstycke och topp ut. Även kolv och kolvbult skall bytas men det kommer att göras vid ett senare tillfälle. Den först bilden är tagen vid elvatiden, då motorn var helt isärplockad och vid halv två gick motorn igen. Den startade vid första försöket, men något problem gör att kylvattnet inte strömmar som det ska. Det får vi fortsätta med nästa gång.
Blixten täcktes medan den låg kvar i vattnet och på eftermiddagen drogs den upp på slipen.
På Norden fortsatte arbetet med lästången och inredningen. Pärlspont tillverkades med hjälp av en gammal hyvel, speciellt tillverkad för ändamålet.
Våra boningshus har fått nytt tegel på taket och inomhus fortsatte arbetet med att göra klart inför vintern.
Övriga arbeten som pågick var bland annat att arbetet med bastrummans tak fortsatte och att Örnen och Kullbas skall få en extra översyn under vintern.
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i oktober 2015
Arbetsdagen i september
Foto: Klara Holme
Augustiseglingen 2015
Vi hade en fantastisk tur med vädret. Det var lite blåsigt på förmiddagen så vi bogserade ut till Gullholmen där vi åt lunch innan vi seglade norrut genom Gåsö-arkipelagen och in genom Gullmaren. Vi hade sällskap av ett glatt gäng danskar som kört sina båtar på trailer till Bassholmen för att kunna segla med oss. Fantastiskt! Det var också extra roligt att Norden åter är i kördugligt skick efter den mångåriga renoveringen.
Foto: Anna Holme
Arbetsdagen i juli 2015
Denna arbetsdag ägnades mycket åt att förbereda inför aktivitetsdagen ”Med Allmogebåtar på Bassholmen”, men även lite annat arbete hanns med. Bland annat så blev Blixten riggad med sin nya mast och arbetet med Nordens durkar och lästång fortsatte. Foto: Klara Holme
Arbetsdagen i juni 2015
Mycket arbete blev gjort den här arbetsdagen, trots en regnig förmiddag.
Blixten blev barlastad och fick sina durkar på plats.
Även i Norden börjar durkarna ta form. Vår förhoppning är att Norden skall bli körbar under sommaren.
Alla båtar i hamnbassängen utrustades och de seglande båtarna barlastades och riggades.
Ekan ”Fiskebäckskil” har under vintern fått en extra översyn och är nu färdig.
Både i museet och boningshusen städades det och gjordes klart för sommarens verksamhet.
Kalle gjorde klart elen i Torpet. Nu är renoveringen färdig och det har blivit fantastiskt fint!
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i maj 2015
Foto: Klara Holme
Arbetsdagen i april 2015
Arbetsdagen var den här gången flyttad till sista lördagen i mars, på grund av påskhelgen. Kanske berodde det på det att arbetsstyrkan inte var riktigt lika stor som vanligt. Karin var ändå ganska fullastad med människor och prylar när vi anlände till Bassholmen. Många villiga armar hjälptes åt att få allt iland.Vi hade återigen tur med vädret. Nattens frost hade dock lagt en tunn hinna av is över dammen. Fram på dagen blev det varmt och skönt i lä. Krister och Sigvard planerar inför sommarens utställningar i museet. Blixtens vintertäckning plockades av inför sjösättningen. ”Slipengänget” fortsatte sitt arbete med att bygga tak över bastrumman. Dagens största arbete var att bottenmåla och sjösätta Norden och Blixten. Många hjälptes åt att ”stoffa”. Marie och Eva slipade och lackade Svanen, Bassen och Olle i virkestorken. Sjösättningar är alltid spännande. Norden var först lite motvillig och behövde få lite hjälp av spett för att börja rulla utför slipen. När hon väl kommit igång, fick hon upp farten. För att hålla koll på läckaget och att pumparna hann med så lät vi henne stå halvvägs ut en stund. Det var dock inget stort läckage så snart kunde vi dra ut henne sista biten med Karins hjälp.
På eftermiddagen var det Blixtens tur att få återvända till sitt rätta element. Blixten var nästan helt tät, som vanligt. Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i mars 2015
Foto: Isak Holme
Kranrenoveringen 2015
Under vintern har nya delar till vår kran tillverkats. Det är två stödben och själva kranarmen som skall bytas ut. Tack vare mycket generös hjälp från Lysekils Varmfözinkning kommer de nya delarna hålla i många år framöver. Vi hade fått delarna levererade till Källvikens varv och åkte dit med arbetsbåten Karin och ett gäng extra starka mannar. Nu ligger materielet på bryggan på Bassholmen och väntar på att bli monterade. Vi kommer att vänta med det arbetet tills årets sjösättning är avklarad, så att vi har sommaren på oss. Foto : Bengt och Anna Holme
Arbetsdagen i februari
I februari har vi oftast inte lika mycket att göra på Bassholmen , som under resten av året. Båtarna och museet ligger i vintervila och kylan gör många arbeten svåra. Det brukar inte heller vara så många aktiva som kommer. Den här februarimorgonen var det dock sjutton personer som tog sig till mötesplatsen vid bryggan i Kärlingesund. Att det var så pass många var bra, för i år hade vi en del extra arbete som stormen Egon ordnat åt oss. Kjell Jakobsson var vänlig nog att ge oss skjuts i sin båt Frideborg.Stormen hade kastat ut ett fönster ur museets vägg. Mirakulöst nog hade bara två av glasrutorna gått sönder trots att fönstret, studsat i marken och blåst ner på slipen.Fönstret fick ett lager färg innan det monterades tillbaka provisoriskt. Tegelpannorna på snickarbodens tak hade flyttas så de fick läggas rätt igen. Samma sak behöver göras på museets stora tak, men det bedömdes allt för farligt att klättra på det isiga taket, så det får vänta till längre fram i vår. Många presenningar hade flyttat på sig och behövde få ny surrning. Fridolins täckning var den som klarat sig sämst. Den står också mest utsatt för vinden. Flera reglar var knäckta och presenningen hade skörat och en stor ficka fylld med is hade bildats. I hamnbassängen har Karin och Frideborg gott om plats. Båda båtarna är utrustade med varsin Skandiamotor av typ 14. Efter några timmars idogt arbete börjar Fridolins täckning komma på plats igen. Nordens gamla presenning kom till användning igen. Jeggen står i smedjan för översyn. Förutom det vanliga underhållet skall bl.a. ett spant bytas ut. Vi behöver ständigt göra underhåll på våra båtar. En återkommande arbetsuppgift är att ersätta trasiga durkar. Brädorna hyvlas så att det skall finnas färdigt materiel när det behövs. I en av arbetsekorna var durkarna riktigt dåliga. Den fick gamla durkar från någon annan båt, som justerades och på så sätt kunde återanvändas. All beväxning i botten på ekorna skrapades bort, vilket gör dem betydligt lättare att ro.
Text och foto: Anna Holme
Spåren efter Egon 2015
Med orkanbyar drog stormen Egon in över bohuskusten och skadorna blev många. Vi undrade naturligtvis hur det stod till på Bassholmen, så helgen efter stormen åkte vi återigen ut för att titta till det. Nog syntes det att det blåst ordentligt på Bassholmen, men inga allvarliga skador hade uppstått. Flera av båtarnas täckningar hade blåst sönder och många tegelpannor hade flyttat sig. Vi åtgärdade det vi kunde bl.a. Blixtens täckning och presenningarna på virkestorken. Jordfelsbrytaren hade återigen löst ut, så kabeln till Karin byttes ut. Resten får vi ta på den kommande arbetsdagen.
Vinter på Bassholmen 2014-2015
Under mellandagarna åkte vi ut några personer för att titta till båtar och byggnader på Bassholmen. Det var en fin frostig dag. Ekorna var inte östa på ett tag och vi fick börja med att slå hål på några centimeter is. På Bassholmen såg allt bra ut, förutom att jordfelsbrytaren löst ut. Det gjorde att det inte fanns någon laddning på batteriet i arbetsbåten Karin. Inget hade dock hunnit hända och felet kunde avhjälpas. Vi passade också på att ge Norden lite bättre pallning under kölen. Efter en välförtjänt fika med saffransbröd och pepparkakor åkte vi hem igen.