2016
Arbetsdagen i December 2016
Knappt tjugo personer tog sig till Bassholmen denna lite blåsiga men fina dag. Det blev en lite motig arbetsdag då en del krånglade men i slutändan blev ändå allt gjort som skulle göras.
Vi började som vanligt med fika i Torpet. Kjell fördelade dagens arbete.
Vinden hade flyttat på presenningarna på Blixten, så de behövde justeras. Ejdern är nu flyttad ända fram till den slipvagn där hon sedan skall stå, för att visa hur det kunde se ut när slipen användes. Den sista biten upp på vagnen kommer att vara lite besvärligare men det kommer att gå, sakta men säkert.
Slipens gamla maskineri drivs av vattenhydraulik och eftersom det är fyllt med vatten måste det tappas ner och konserveras så att inte det sprängs sönder av frosten.
Karins motor har inte gått riktigt bra den senaste tiden och vi har konstaterat att smörjningen inte riktigt fungerade som den skulle. En nippel och slangar byttes för att få ett bättre flöde på smörjoljan. Det verkade ge önskat resultat. Karin kommer att ligga i vattnet under vintern. Det innebär att vi måste vidta vissa åtgärder för att länspumpningen skall fungera. Vi har batteriladdare inkopplad och vi lägger en värmekabel runt pumpen i kölsvinet och en i vattenutkastet så att det inte skall frysa och hindra utpumpningen.
Efter några mindre missöden togs Norden upp på slipen. Täckningen sågs över och motorn konserverades.
Vi har fått en julle med båtvagn till skänks. Ett av dagens större projekt var att transportera den till Bassholmen. Det löstes på ett lite udda sätt då båten förankrades ordentligt i båtvagnen och sedan helt sonika rullades i havet. Den bogserades sedan med båtvagnen hängande undertill. Väl framme vid Bassholmen blev det febril aktivitet då hela lasset skulle lyftas iland med kranen. Återigen krånglade det bl.a. genom att vajern till kranen hoppade av ett brythjul längst ut på kranarmen. Armen fick sänkas ner och vajern flyttas rätt. Till slut stod dock hela ekipaget på land igen.
Renoveringen av kranen skall fortsätta undervintern och stödbenen kapades av efter att mittsektionen stagats upp med spännband. Bottendelen där kranarmen svänger skall renoveras och förses med elektrisk svänganordning. Stödbenen skall bytas ut.
Dagen avslutades med en fantastisk vacker himmel över Bassholmen, sedd från Kärlingesund.
Text: Anna Holme Foto: Anna och Isak Holme
Arbetsdagen i November 2016
Novembers arbetsdag flyttades till sista lördagen i oktober på grund av allhelgonahelgen. Ett lyckat drag vädermässigt, då vi hade strålande sol hela dagen. Arbetet fortsatte med att förbereda båtar och hus inför vintern.
Norden mastades av och täcktes. Den får dock ligga kvar i vattnet en månad till.
Blixten togs upp på slipen och fick också sin vintertäckning.
I boningshusen har alla täcken och kuddar hängts upp, utom räckhåll för mössen. Ett av rummen i sjöstugan har fått ny färg på väggarna.
Det gamla vattenhydruliska systemet användes för att dra upp Ejdern den sista biten mot slipvagnen som den sedan skall stå på.
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i oktober 2016
I oktober fortsätter vi arbetet med att göra allt klart inför vintern. Blixten riggas av och barlasten lyfts ur. De mindre båtarna städades ur och även i husen fortsatte höststädningen.
Dammsugning av Kågen.
Fridolin pallades upp och vid kranen förbereds lyftet av Blixtens mast.
Då det var ganska frisk vind så krävdes lite extra försiktighet när masten lyftes. Det kan uppstå stora bräckande krafter om båten flyttar sig när masten är halvvägs upp genom däcket. Allt gick dock bra.
Arbetet med att renskrapa Bassens ässingar och tofter har börjat.
Norden, Blixten och en arbetseka i hamnbassängen. Man kan se att barlasten är utplockad ur Blixten och att hon flyter högt.
Arbetet med huset runt bastrumman fortsatte.
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i september 2016
Om det är några arbetsdagar under året som är extra viktiga, så är det de i maj och september. Det är då, nästan alla våra båtar skall sjösättas, respektive tas på land. Det är då extra viktigt att många ideella krafter ställer upp. Det brukar aldrig vara något problem och det var det inte den här gången heller. Som ni kan se på bilderna nedan, så kom inte bara båtarna upp utan vi hann med en hel del annat också.
På morgonen var hamnbassängen fortfarande full med båtar.
Nicklas och Isak i Karin.
Innan båtarna kan tas upp måste de riggas av och barlasten plockas ur. Barlasten förvaras i gamla drickabackar under vintern.
Anders försöker vricka ut Bassen ur hamnbassängen.
Vatten hydrauliken till slipen behöver också pysslas om för att klara vinterns frost.
Svanen och Olle väntar på sin tur vid kranen.
Durkar och roder stuvades in i sjöboden.
Kjell bogserar Fridolin till kranen.
I museet flyttades ömtåliga föremål till säkrare vinterförvaring.
När båtarna kommit upp på land rengjordes de både in och utvändigt.
Även de flesta av arbetsekorna togs upp.
Bassen och Olle skall få en extra översyn under vintern och placerades därför i sjöboden.
I Norden fortsatte arbetet med att återställa inredningen.
Karins reverserbara propeller (en propeller med blad som kan vridas för att ändra mellan fram och back) har sedan en tid tillbaka glappat. Problemet har blivit värre och värre så det var dags att göra något åt det. Som tur var hade vi en likadan propeller i reserv så att vi kunde byta. För att lättare få isär den gamla propellern värmer Kalle med gasol-låga.
Boningshusen städades ut efter uthyrningssäsongen.
I virkestorken blev det allt fler båtar ju längre dagen gick.
Örnen på väg upp.
På eftermiddagen var det bara de tre stora båtarna, Blixten, Norden och Karin kvar i hamnbassängen.
Eiderns förflyttning mot slipen fortsatte och nu är det inte långt kvar. Det stora arbetet att få den upp på slipvagnen återstår dock. I Ejdern sitter en råoljemotor, en så kallad Västervikare. Den verkar vara i relativt gott skick och borde gå att renovera så att den går att köra igen.
Text och foto: Anna Holme
Råoljemotorns dag 2016
Vi deltog med Norden och Karin i Föreningen Laurins evenemang i Norra hamnen i Lysekil. Det var mycket trevligt att gå runt och titta på gamla motorer, båtar och traktorer m.m. Många var också intresserade av våra båtar och vår verksamhet.
Augustiseglingen 2016
På lördagen bogserades några båtar ut till Tvestjärten vid Gullholmen för att sedan segla därifrån. Vädret ar växlande med en del regnskurar. På söndagen seglade Blixten. Bilderna är från lördagens bogsering.
Med Allmogebåtar på Bassholmen 2016
I caféet kunde man köpa något att äta och dricka.
Peder Jenssen , repslagare från Danmark, visade hur man slår rep på traditionellt sätt.
Vid barnbordet var det full aktivitet. De flesta valde att bygga små båtar en man kunde också lära sig knopar, färglägga bilder på allmogebåtar eller bygga sig en sjöbod i papper.
Tombola-lotteriet är alltid populärt.
Många passade på att förnya garderoben med en keps eller tröja med allmogebåtar på.
I sjöboden fanns försäljning av trycksaker och medlemskap.
Krabbfiske på bryggan.
Bengt sködd-ror. Det innebär att han sitter vänd i färdriktningen. Det är ett tyngre sätt att ro men det har fördelen att man ser vart man är på väg utan att behöva vända sig om.
Arbetsbåten Karin fick gå många turer mellan Kärlingesund och Bassholmen.
Anna ror den norska snipan, klädd som fiskarhustru.
Vindarna var friska så jullarna seglades med revade segel. Här är det Kullbas.
Olle
Örnen länsar tillbaka mot hamnbassängen. I bakgrunden ser man Tosejlaren kränga ordentligt. Tosejlarens segel har inte de ”revsejsningar” som används för att knyta upp seglet när man revar, därför seglar den med fullt ställ.
Foto: Klara Holme Text: Anna Holme
Arbetsdagen i juni 2016
I Kärlingesund är nu en ny brygga på plats som ersätter den gamla som blev förstörd av vädrets makter förra vintern. Det gick utmärkt att lägga till med Karin på bryggnocken och lasta ombord arbetskraft, matsäckar, verktyg, spisar, byggmateriel och allt annat som skulle över till Bassholmen.
I juni barlastas och utrustas alla båtar. Järnmalm, durkar och master m.m. kördes till hamnbassängen i skottkärror och flera grupper arbetade med att få allt på plats. Blixten kördes till kranen där barlasten lyftes ombord. Mastningen var den första med den nya kranarmen och det fungerade bra. Karins lastbom fick göra tjänst som mastkran när Fridolin skulle riggas.
Den lilla jakten Eidern är det senaste tillskottet i båtsamlingarna. Den har i många år stått i ett båthus på Holmuddens varv. Nu skall den stå på slipen för att visa hur det kunde se ut när båtar togs upp för översyn. Eidern har transporterats till Bassholmen med pråm och stod uppställd strax ovanför strandkanten. Förflyttningen mot slipen påbörjades och med hjälp av tålamod, finurlighet och spaktaljor kunde hon sakta men säkert flyttas mot sin nya uppställningsplats. Ända fram hann hon inte under dagen utan nu står hon utanför museets entré tills nästa arbetsdag.
Nordens lästång är nu färdig. Bosse Mattsson har gjort ett mycket fint arbete.
Som alltid så pågick mycket annat arbete. Huset över bastrumman började få väggar och i museet och husen städades det inför sommaren. Några spisar hade gjort sitt, så en ny och en bättre begagnad hade införskaffats. Den begagnade hade en lös ugnslucka men det gick att åtgärda. Mindre skador på roder och durkar åtgärdades när de upptäcktes. En produktiv dag i skönt sommarväder!
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i maj 2016
Kjell Fjellsson brukar säga att om man bara kan komma en arbetsdag om året, så skall man komma i maj när båtarna sjösätts eller i september när de skall upp igen. Det är de arbetsdagarna då det är allra mest arbete som måste göras. Många verkade ha hörsammat hans budskap och ett trettiotal personer slöt upp den här arbetsdagen. Kanske gjorde också det fina vädret sitt till. Sommaren gjorde ett gästspel och Bassholmen visade sig från sin allra vackraste sida den här kristihimmelsfärdshelgen.
Vässingen Fridolin har en mycket vacker skrovform som gör henne till en mycket god seglare. Hon var den båt som sjösattes först. Det var också premiär för den nya kranarmen och allt fungerade till belåtenhet.
I hamnbassängen var det ganska tomt på förmiddagen. Blixten fick sin lästång slipad och lackad och på Norden gjorde båtbyggaren Bosse Mattsson och hans fru mallar till den nya lästången.
Över hela varvsområdet pågick bottenmålning under förmiddagen.
Karin togs upp på slipen för att göras ren i botten. Propellern undersöktes också, då vi reagerat på att framdrivningen inte verkar fungera som den ska. Det konstaterades att de vridbara propellerbladen är slitna i sitt fäste. Som tur är har vi en reservpropeller som får monteras senare under sommaren.Qvärna på väg mot sitt rätta element.Med ett enkelt hjulpar och gott samarbete flyttas även de tyngre båtarna utan problem.
Sprickorna i Blixtens nya mast fylls med linolja för att motverka rötangrepp. I museet pågick förberedelser för sommarens öppethållande och i husen gjordes det i ordning för uthyrningen. Nordens däck fick en omgång olja.Framåt eftermiddagen började hamnbassängen fyllas med båtar. Arbetet flöt på bra och det fanns tid för de flesta att avsluta dagen med en paus i skuggan.
Text: Anna Holme Foto: Klara Holme
Arbetsdagen i april 2016
I strilande regn, från en gråmulen himmel, samlades en relativt stor arbetsstyrka i Kärlingesund på lördagsmorgonen. Mycket material skulle också transporteras till Bassholmen den här dagen så Karin lastades ner ordentligt innan allt och alla var ombord.
Efter fika och utdelning av arbetsuppgifter fick de flesta dra på sig regnställen och ta i tu med bottenmålning. Våra största båtar Norden och Blixten står på slipen över vintern. Det går åt många liter bottenfärg och målningen är ett drygt arbete. Tack vare att så många hjälptes åt så gick det ändå fort. På eftermiddagen plockades vintertäckningarna av och båda båtarna kunde lugnt rulla i vattnet. Sjösättning innebär alltid ett löfte om en kommande sommar även i detta blöta, kyliga väder. Fridolin står vid kranen och nästa arbetsdag skall den sjösättas som första båt. Därför blev även den bottenmålad.
I husen är förberedelserna inför uthyrningssäsongen i full gång. I Sjöstugan har taket reparerats och Bosse förberedde för målning medan Marit vårstädade.
Det är inte så lätt att bli av med skräp och avfall på en ö. Därför samlar det sig lätt i förråd och andra utrymmen. Ett stort lass samlades ihop och kördes över med Karin. På fastlandssidan lastades det om till släpkärra och ytterligare ett arbetspass kommer att krävas när allt skall sorteras på återvinningsstationen.
Örnen och Kullbas fick ytterligare ett lager färg och nu är vinterns översyn färdig. Nästa arbetsdag kommer de att bottenmålas och sjösättas tillsammans med de övriga småbåtarna.
Arbetet med taket över bastrumman fortsatte. Den nya kranarmen fick alla sina block monterade och den gamla wiren byttes mot en ny.
Text: Anna Holme Foto: Anna och Klara Holme
Arbetsdagen i mars 2016
Årets andra arbetsdag var gråmulen och kylig men till vår lättnad var det uppehåll hela dagen. Några dagar tidigare i veckan hade väderprognoserna pratat om snöblandat regn och frisk vind och det var det skönt att de spådde fel. Vi rodde över från Kärlingesund. Jag tände kaminen och Nicklas och Isak hämtade ett tjugotal personer med Karin. Efter en första kopp och macka satte vi igång med dagens arbeten.
Förra vintern tillverkades nya delar till kranen som är i stort behov av renovering. Under lördagen monterades den gamla kranarmen bort och ersattes av en nytillverkad. Spelet och brythjulen flyttades till den nya armen.
Lacken är nu borttagen på hela bordläggningen på både Blixten och Fridolin och de blev strukna med fintjära.
Slipengänget fortsatte arbetet med att bygga ett hus över bastrumman. De hann lägga råspont på hela taket.
Båtarna i virkestorken dammsögs och oljades. Sjöstugan fick en ny trappa och inomhus påbörjades vårstädningen. I sjöboden fortsatte arbetet med Kullbas och Örnen. Där målades tofter och durkar.
Thomas har tillverkat en stege som gör det lättare att ta sig upp och ned i lastrummet i Karin. Den är nästan onödigt snygg men den fyller verkligen sin funktion och användes flitigt när Karin tog alla tillbaka till Kärlingesund efter väl förättat värv.
Text och foto: Anna Holme
Arbetsdagen i februari 2016
Vintern har, åtminstone tillfälligt, släppt sitt grepp om Bohuslän. Vädret var grått, regnigt och blåsigt men ett tjugotal aktiva medlemmar slöt ändå upp vid Kärlingesund. Vi har haft problem med kylningen på arbetsbåten Karin så istället fick vi skjuts av två av våra medlemmar som kom med båt till Bassholmen.
När vi kom in i Torpet kändes det som att det var kallare inomhus än utomhus. Men vi fick snart fart i kaminen och med extra tillskottsvärme från en elfläkt, så var snart temperaturen trivsam. Med hänsyn till rådande väderlek så fördelades mest inomhusarbeten denna dag och alla satte igång med sitt.
I Karin monterades en elektrisk kylvattenpump för att få bättre cirkulation på kylvattnet. Förmodligen har cirkulationen varit dålig länge men problemet blev tydligare efter de reparationer som gjorts under hösten. En reparation gjordes också så att durkarna ligger bättre i styrbrunnen.
I sjöboden fortsatte arbetet med Örnen och Kullbas. Örnens vitmålade fribord skrapades och slipades. Båda båtarna dammsögs och oljades invändigt. Kågens durkar behövde också repareras.
Vinterns många stormar har ställt till det för många men vi har klarat oss rätt så bra på Bassholmen. Båtarnas täckningar har behövt justeras några gånger och några tegelpannor behövde rättas till. Några nockpannor på Verkmästarbostadens nylagda tak har blåst av men det arbetet får vänta till torrare väder, då taket är mindre halt.
En grupp arbetade med att inventera föreningens samling med segel.
Text och foto: Anna Holme