2020

Arbetsdagen i december

Det var ett vintrigt, nästan trolskt kustlandskap som mötte oss denna lördagsmorgon. Rimfrosten låg i tjocka lager och sjöröken drev i sjok över vattenytan.

I Torpet var det väl förberett för att tända i kaminen. Vedkorgarna var fyllda och det fanns färdiga späntade stickor så det gick fort att få fyr. Det blev fort kallt om både fingrar och tår så det var skönt att komma in och värma sig, ta en kopp kaffe och glögg och lite att äta. Vi var bara fem personer så det var inget problem att hålla säkert avstånd mellan oss.

Vi hade ett tydligt mål för dagen och att det var att få upp Blixtens täckning. Trästommen har sett sina bästa dagar men med mycket skruv och en del brädlappar gick det att få ihop det. Till nästa år ska vi försöka göra en ny. Vi provade också några olika presenningar innan vi blev nöjda. Vi hittade också en bättre presenning att dra över Norden. Vi gjorde fast presenningarna efter alla konstens regler så nu hoppas vi att det håller för vinterstormarna.

Vi gick också runt och tittade till alla byggnader och övriga båtar och allt såg bra ut. Det kändes bra när vi lämnade Bassholmen för sista gången i år. Nästa arbetsdag är första lördagen i februari men några av oss kommer att åka ut till Bassholmen och titta till det under vintern.

Arbetsdagen i november

Ett riktigt grått novemberdis mötte oss den här lördagsmorgonen. Ett femtontal medlemmar slöt upp i Kärlingesund för att lägga en dags arbete på Bassholmen.

Dagens stora projekt var att ta upp Blixten och Norden på slipen. Nordens täckning påbörjades medan hon låg kvar i bryggan. Blixten hann vi inte täcka den här gången så det får vi göra nästa gång.

I sjöboden fortsatte arbetet med Svanen och Bassen. Några små reparationer gjordes klart, Svanens fribord slipades och slutligen lackades alla horisontella ytor.

Förra arbetsdagen påbörjades arbetet med att dammsuga och olja resten av småbåtarna invändigt. Det jobbet blev nu klart.

Manne blev den sista arbetsekan som togs på land för i år. Två ekor får ligga i över vintern, så att vi har något att ta oss över med, från Kärlingesund.

De flesta av oss avslutade dagen med en sista kopp kaffe innan vi gav oss hemåt i skymningen.

Arbetsdagen i oktober

Återigen imponerades vi över den goda uppslutningen på vår arbetsdag. Ett gott gäng väntade på bryggan i Kärlingesund, till och med några Lundabor. Kjell och Sigvard Fjellsson var tillbaka och det kändes tryggt. De har varit saknade.

Karin körde flera vändor med människor och material, bland annat alstolpar till föreningsbryggan.

Blixten mastades av och barlasten plockades ur.

Fridolin täcktes och båtarna i virkestorken städades ur.

I sjöboden fortsatte arbetet med att skrapa och slipa Bassen och Svanen.

I husen är nu allt förberett för vintern och trädgårdsmöblerna ställdes in.

Karin ska få nya lastluckor. De ska bara få ytterligare något lager färg innan de är klara.

Runo togs upp på slipen och täcktes där medan Norden får ligga i en månad till. Täckningen förbereddes vid bryggan, så går det lättare nästa gång.

Hösttur med blixten

Den 19:e september gjorde vi en hösttur med Blixten. Morgonen var nog årets dimmigaste. Det är inte ofta som man knappt ser land mellan Bassholmen och Kärlingesund. Väderleksutsikterna var dock lovande.

Vi riggade och fikade i lugn och ro i väntan på att dimman skulle lätta. Vi gick för motor ut genom strömmarna norrut och stannade strax innan vi kom ut i Gullmaren för att sätta segel. När vi närmade oss Lysekil började det bli en blå rand vid horisonten och en liten stund senare var himmelen helt blå.

Därefter fortsatte seglingen norrut förbi Stångehuvud och på insidan Kornöarna. Vi rundade Kornös nordspets och gick utsidan tillbaka söderut. Vinden var för ovanlighets skull ostlig och ganska svag så när vi kommit en bit förbi Fiskebäckskil, tröttnade vi på att kryssa och gick för motor sista biten tillbaka till Bassholmen. Det var en mycket trevlig tur i riktigt brittsommarväder.

Arbetsdagen i september

I september skall alla de mindre båtarna tas upp så det brukar vara en av de mest arbetsamma dagarna under året. Inför den här lördagen hade flera medlemmar varit på Bassholmen några dagar innan och förberett genom att plocka ur barlast och utrustning ur båtarna. Det innebar att vi direkt kunde börja med upptagningen och vi utan stress hann det vi behövde göra och lite till. Eftersom vädret präglades av omväxlande regn, moln och sol valde vi att fika inomhus i fiskeriet där det är gott om plats.

Roddbåtarna drogs upp för hand och stuvades in mellan de utställda båtarna i Bohushallen medan de lite större båtarna togs upp med kranen och rullades bort till virkestorken.

Svanen och Bassen togs in i sjöboden. De hann inte lackas i våras och nu är de verkligen i behov av en översyn. Arbetet med att skrapa bort lös lack sattes igång direkt och vi hann gå över alla horisontella ytor. Bordläggningen har klarat sig betydligt bättre så den behöver mestadels bara slipas.

I husen var det mesta redan klart inför vintern. Alla sängkläder är upphängda på linor i taken så att inte mössen skall komma åt dem.

I museet är utställningarna nedplockade och ömtåliga bilder och båtmodeller vinterförvaras på kontoret, där det är torrt och frostfritt.

I slutet på dagen drogs några av arbetsekorna upp och Fridolin pallades upp på sin plats vid kranen. Slangar och redskap plockades ihop och vi kunde avsluta dagen i god tid före kvällen. I hamnbassängen ligger nu bara Karin, Norden och Blixten kvar. Vi kommer (om vädret tillåter) att göra en tur med dem lördagen 19/9. Alla som vill är välkomna att delta. Meddela Kjell eller Nicklas om ni vill vara med.

Text och foto: Anna Holme

Augustisegling

Första lördagen i augusti var det dags för traditionsenlig segling. Vi var inte så många som deltog men vi räckte till för att bemanna Blixten, Fridolin, Tosejlaren och Svanen. Runo var med för att köra runt och fotografera. Runo fick också bogsera ut båtarna utan motor till Tvestjärten vid Gullholmen. Därifrån seglade vi förbi Gräsholmarna, Vasholmarna och på utsidan Gåsö-Tjällsö. Vinden var måttlig och solen strålade så det blev en avkopplande segling.

Arbetsdagen i juli

I vanliga fall brukar arbetsdagen i juli användas till att förbereda vår aktivitetsdag ”Med Allmogebåtar på Bassholmen” men eftersom evenemanget är inställt i år så fick vi istället en dag som vi kunde ägna åt annat. Några arbeten hade vi inte hunnit med tidigare under säsongen och några arbeten blev lite bonus. Under förmiddagen var det tätt mellan regnskurarna men det blev glesare mellan dem allt eftersom dagen gick och vattnet var mestadels kav lugnt.

Karins reversering är under reparation så Karin togs upp på slipen för att vi skulle kunna ta ur ett lager till reverseringen som behöver bytas. Eftersom Karin inte är körbar fick Norden dra ut slipvagnen. När Karin ändå stod på slipen passade vi på att måla vattenlinjen med bottenfärg.

Fridolins mast och Blixtens bom, gaffel och bogspröt kom på plats.

Kullbas som under vintern fått en ny stråkköl, bottenmålades och sjösattes. Den har spruckit isär en hel del så den får hänga i kranen och svälla några dagar.

Trots regnskurarna så borstades och målades en vägg på sjöboden. Inne i museet fortsatte Janne arbetet med Jeggens motor och utställningen i Trankokeriet städades.

Även om vi inte kan garantera att museet är öppet så försöker vi hålla öppet så mycket det går efter ordinarie tider under sommaren, varje dag 11-12 och 15-18. Receptionen är iordningställd för att välkomna våra besökare. En ny försäljningsartikel för i år är bordstabletter med foton på våra vackra båtar. Under arbetsdagen tillverkades en ny skylt som skall göra det extra tydligt när museet är öppet.

Arbetsdagen i juni

Femton personer som arbetar hårt och samarbetar väl kan åstadkomma mycket på en dag. När vi summerade den här arbetsdagen var vi mycket nöjda med hur mycket vi hunnit med. När vi kom på morgonen låg båtarna i hamnbassängen prydligt förtöjda och väl östa men de saknade barlast, rigg och övrig utrustning.

Nicklas hämtade som vanligt med Karin.

Efter fika och arbetsfördelning satte alla igång med tilldelade uppgifter. I hamnbassängen fylldes de seglande båtarna med barlast och durkar och master plockades fram.

Alla roder målades och när de torkat monterades de på båtarna.

Att hitta åror till båtarna är lika svårt varje år. Av någon obegriplig anledning har vi massor av udda åror, men inte tillräckligt många par.

Karin togs upp på slipen, gjordes ren i botten, målades och sjösattes igen. Det var på tiden för ”skägget” hade vuxit sig långt.

Lunchen smakade bra i solen, när vi nått halvtid.

Den fina snipan i lärk som vi tog emot förra arbetsdagen flyttades in i trankokeriet där den kommer att bli en del i utställningen.

Blixten barlastades och riggades.

Nordens täckning monterades ner. Motorn startades för första gången för säsongen för att den skulle kunna köras bort till kranen för mastning.

På eftermiddagen såg det trevligt ut i hamnbassängen med alla båtar rustade inför sommaren.

Arbetsdagen i maj

Även denna arbetsdag var framflyttad, men bara en vecka den här gången. Återigen var det en decimerad styrka, men 18 arbetsvilliga kan få mycket gjort. Arbetsdagen i maj är tillsammans med arbetsdagen i september de arbetsdagar som kräver mest arbete. Då skall nämligen de flesta båtarna sjösättas, respektive tas upp. Vi var inställda på att vi kanske inte skulle hinna få i alla båtar i år men när vi summerade dagen på eftermiddagen kunde vi nöjt konstatera att alla båtar var sjösatta och dessutom hade en del andra jobb blivit gjorda.

Morgonen var stilla och fin och det låg många fritidsbåtar i bryggan.

Även denna gång körde vi två vändor med Karin och det hade nog behövts oavsett ”Corona-avstånd” eller inte. Nu kom nämligen resten av virket till föreningsbryggan. Det lastades i land och transporterades bort till bryggan, där det staplades. Behovet av en reparation är onekligen stort!

Båtarna i Bohushallen och virkestorken drogs fram och bottenmålades. Svanens lack skulle behövt en större insats men nu fick det bli skrapning, slipning och lackning endast av de bara fläckarna. Det var vad vi hann med.

Runo bottenmålades och sjösattes också. I hamnbassängen sågs akterförtöjningarna över. Arbetsekorna östes och flyttades till föreningsbryggan.

Vi väntade med Tosejlaren och Kågen till sist, ifall vi skulle få svårt att hinna sjösätta alla båtar, men i slutet på dagen insåg vi att vi skulle hinna få i dem också. Det är alltid lika trevligt att se hamnbassängen fylld med båtar igen.

Vi har fått en vacker liten snipa från en man på Gullholmen. Den är byggd i lärk av Folke och Eilert Eriksson, som också byggt vårt flaggskepp, Blixten. Snipan har aldrig varit sjösatt, så den är i nyskick. Vi bar in den i museets reception, där den får stå tills vidare.

Kullbas köl är nästan färdig. Under dagen kom en ny stråkköl på plats.

Arbetsdagar i april

Ingenting är sig riktigt likt denna vår då allt präglas av Corona-pandemin. Till och med våra rutiner på Bassholmen, som rullat på i mer än fyra decennier har påverkats. I en förhoppning om att läget skulle se bättre ut i slutet på våren flyttade vi fram arbetsdagarna i april och maj. Vi var ändå några som åkte ut på ordinarie arbetsdag första lördagen i maj för att lacka, bottenmåla och sjösätta Norden.

I hamnbassängen höll Sven Segerstedt på att renovera bryggan på den östra sidan.

Flera andra har också varit på Bassholmen i mindre grupper. Bland annat så har Fridolin bottenmålats.

Den stora arbetsdagen var flyttad till sista lördagen i månaden. Det kom inte lika många som en vanlig arbetsdag men de som kom arbetade effektivt och det nödvändigaste blev gjort. Vi delade upp transporten över på två turer och hade några sittande i en eka på släp för att inte behöva trängas i Karin. Fikastunderna hölls utomhus och vi spridde ut oss så gott vi kunde. Vädret var strålande så det var ingen uppoffring att sitta ute.

Norden fick sin babordssida slipad och lackad en gång till. Styrbordssidan får vänta till en annan gång. Samma sak gäller stommen till täckningen som vi inte hann plocka ned.

Fridolin sjösattes och en stund fick den hänga i kranen och svälla. På eftermiddagen bogserades hon till hamnbassängen och länspumpar monterades. I början behövde den vanliga 12-voltspumpen få hjälp av en 220-voltspump. Hon läckte mycket i början men tätnade efter hand.

Det största arbetet under dagen var att skrapa, prima och bottenmåla Blixten. På eftermiddagen kunde vi låta henne rulla i sjön. Som vanligt krävdes lite draghjälp av Karin för att få henne att rulla tillräckligt långt ut.

Arbetsekorna, som används för transporter till och från ön, bottenmålades och sjösattes. De fick en tillfällig plats i hamnbassängen där de får ligga och svälla till nästa arbetsdag.

Vår föreningsbrygga kallas av förståeliga skäl alltid för skrangelbryggan. Nu har en välvillig medlem sågat virke för att vi skall kunna göra en mer genomgripande renovering av bryggan. Han hade med sig ett fullt lass, som staplades upp i närheten av bryggan.

I Sjöstugan pågick målning av köket innanför verandan.

Runo täcktes av och flyttades av sina pallningar, upp på slipvagnen. Durkar och motorhuv lades i. Locket på motorhuven fick också ett sista lager lack.

I sjöboden fortsatte arbetet med Kullbas köl. Dåligt trä frästes bort och nya bitar lades i.

Arbetsdagen i mars

Nu har vårens arbete tagit fart och det är alltid roligare att förbereda inför sommarsäsongen än inför vintern. Den här arbetsdagen låg det ett stråk av tjärdoft över hela varvsområdet för det oljades och tjärades nästan överallt.

Janne påbörjade arbetet med att lägga en ny stråkköl på Kullbas. Den gamla var dålig på vissa stället vilket gjort det svårt att komma åt att måla överallt. Det i sin tur har lett att skappsmasken kunnat komma åt. Kölen sågades av längs med. Ytterligare lite trä behöver fräsas ut mitt i kölen och sedan ersättas med friskt virke.

Arbetet med sargen i Karins lastrum fortsatte.

Nordens presenning hade blåst av i någon av den senaste tidens stormar. Den fick vara så länge medan bordläggningen slipades och arbetet med att ta bort den gamla nåten i däcket fortsatte.

Även arbetet med Fridolin och Jeggen fortsatte. Dessutom oljades alla durkar och flera master. Det blev en fin dag då mycket blev gjort.