2021

2021

Juldagsbesök

På juldagen tog vi en roddtur till Bassholmen för att titta till det. Allt såg fint ut så vi kunde snart ro tillbaka igen.

Arbetsdagen i december

Början på december var riktigt vintrig så när vi hade årets sista arbetsdag hade snön legat en vecka och det var åtskilliga minusgrader. Vi trodde inte att det skulle komma så många så vi brydde oss inte om att hämta Karin utan rodde i de två ekor vi har liggande i Kärlingesund. Vi var dock 11 personer så vi tog två vändor med den ena ekan. I torpet fikade vi med mackor, glögg och pepparkakor. Eftersom vinden var frisk så var det rejält kallt och vi försökte i första hand hålla oss i lä. Blixten och Norden dammsögs invändigt. Norden pallades upp bättre med hjälp av ett par stålbalkar som transporterades över i eka från Kärlingesund. I sjöboden fortsatte arbetet med Olle. Den är nu helt renskrapad och slipningen är påbörjad. Innan vi avslutade dagen i god tid före mörkrets inbrott tittade vi över alla täckningar.

Arbetsdagen i november

Det togs inga bilder på arbetsdagen i november men jobbade gjorde vi. Dagen ägnades åt att se till att båtar och byggnader ska klara vintern så bra som möjligt. I husen stängdes vattnet av och Blixten, Norden och Fridolin täcktes.

Arbetsdagen i oktober

Oktobers arbetsdag blev den regnigaste på många år. Med undantag av några korta stunder med uppehåll så regnade det ihållande hela dagen.

Vi samlades i Torpet för fika och arbetsfördelning. Därefter var det, trots vädret, tjugo personer som gav sig ut och jobbade, klädda i gröna, gula och orange regnställ.

Norden och Blixten mastades av och Blixtens barlast lyftes ur.

Runo och Fridolin täcktes och Nordens täckning förbereddes så att det går fort att dra på presenningen när den tas upp nästa arbetsdag.

I husen gjordes det klart för vintern. Madrasser och dynor hängs upp i taket så att inte mössen kan komma åt dem. Textilierna packades i säckar och alla som hade möjlighet tog hem för tvätt. På segelvinden påbörjades arbetet med att göra en förteckning över alla segel.

I sjöboden fortsatte arbetet med Olle och under dagen blev renskrapningen färdig så nu är all lack borta.

Blixtens mast togs in i för vinterförvaring i båthallen och småbåtarna som förvaras där, gjordes rent och oljades.

I slutet på dagen hann vi också ta upp Blixten på slipen.

Arbetsdagen i september

I september tas alla de mindre båtarna upp och det är en dag med mycket arbete. Ibland blir det en lång arbetsdag. Den här gången var det dock väl förberett så båtarna var redan avrustade och barlasten var urplockad ur de flesta båtarna. Det var dessutom en stor arbetsstyrka som hämtades med Karin så det blev en trevlig och ganska lugn dag.

Kjell fördelade dagens arbetsuppgifter och dagen startade med att resten barlast plockades ur och utrustning, roder och durkar kördes in i sjöboden. Alla master, spristakar och åror ställdes in i Höga Gaveln.

Olle togs upp först och släpades in i sjöboden. Den ska renskrapas helt och hållet och lackas om under vintern. Arbetet sattes igång direkt och många hjälpte till så vi hann ganska långt innan vi avslutade för dagen.

Upptagningen pågick nästan hela dagen och båtarna skurades av och ställdes under virkestorken.

Norden har läckt mycket i sommar och den togs upp på slipen för att leta efter läckan. Det verkar vara runt en av kölbultarna som det läcker och det får åtgärdas under vintern. Norden sjösattes igen och får ligga i ett tag till. Runo togs upp och pallades upp på slipen.

Vi kunde avsluta i rimlig tid och de flesta återvände till fastlandet medan några stannade på ön. Även om det är roligare att sjösätta på våren så är det skönt när båtarna är uppe och väl tillvaratagna inför vintern.

Augustisegling

Vi seglade med Kågen, Fridolin, Tosejlaren och Olle runt Skaftö. Karin och Runo var med som följebåtar. Vädret var omväxlande med sol och regn. Vi hade dock tur med vinden som vred sig så att vi hade medvind nästan hela varvet runt.

Arbetsdagen i juli och Vinden Drar

Det är stor skillnad på att ro över till Bassholmen en kall och blåsig dag i februari eller att tuffa dit i egen båt en varm stilla morgon i juli!

Det var fortfarande halt spegelblankt när arbetsstyrkan anlände med Karin. Efter sedvanligt morgonkaffe delade Kjell ut dagens arbetsuppgifter.

Jeggen sjösattes och fick hänga i kranen en stund för att svälla innan den bogserades till hamnbassängen. Fridolin riggades och eftersom den har syntetsegel kan storseglet ligga kvar på gaffeln så att det är lätt att komma iväg på en segeltur.

Blixten fick också sina segel på plats och alla lackade ytor slipades och lackades.

Föreningsbryggan som de senaste åren gjort allt mer skäl för sitt smeknamn ”Skrangelbryggan” har nu fått en riktigt ordentlig uppryckning. Arbetet fortsatte några dagar efter arbetsdagen och nu är allt utom brygghuvudet utbytt. Den gamla stilen finns kvar men den är nu stadig och säker att gå på.

På Norden reparerades kappen över lastrummet och kappen runt hytten slipades och målades.

I museet är det nu öppet varje dag och många passar på att ta en rundtur och kanske handla lite i receptionen, när de är på Bassholmen.

Under den gångna veckan har årets Vinden Drar huserat på Bassholmen. Det är en årlig samling för allmogebåtsintresserade från hela Norden. I år deltog över 100 personer. De brukar komma ett stort antal båtar men i år var de färre än vanligt på grund av osäkerheten om restriktioner, in i det sista. Den seglande sumpen Jehu hade dock tagit sig ända från Åland. Även en norsk båt av åländsk modell, sillabåten Frida och några mindre båtar deltog också. Vi från FAB var behjälpliga med transporter och bjöd på guidningar i museet och provseglingar med Olle, Tosejlaren och Fridolin. Det har varit en mycket trevlig vecka med stort utbyte mellan allmogebåtsintresserade från Sverige, Danmark, Tyskland, Norge, Åland och Finland.

Arbetsdagen i juni

I juni ska alla de mindre båtarna utrustas. De seglande småbåtarna ska riggas och i de flesta fall barlastas. Detta och mycket mer hann vi med under arbetsdagen i juni eftersom det var många som anslöt till arbetsdagen. Blixten barlastades och både Blixten och Norden riggades. I husen är det nu klart för sommarens uthyrning och museet är klart för att öppna. Det fina vädret bidrog till att det blev en produktiv och härlig dag. Vi var också glada att flera som vi saknat åter var med på Bassholmen, bland annat Kjell och Sigvard Fjellsson. Nedan följer lite bilder från dagen.

Arbetsdagen i maj

I maj ska alla småbåtarna sjösättas och vi var tacksamma för det fina vädret och att så många kom till Bassholmen den här lördagen. Några kom med egen båt och de flesta hämtades med Karin.

En nästan tom hamnbassäng mötte oss. Efter fika och genomgång av arbetsuppgifter satte alla igång. Kranen smörjdes och Fridolin bottenmålades och blev första båt i sjön. Hon fick hänga i kranen och svälla en stund innan hon bogserades till sin plats i hamnbassängen.

Båtarna under virkestorken och i Bohushallen drogs fram och bottenmålades. Därefter var det dags för välförtjänt lunchpaus.

Runo fick också sin botten målad och sjösattes sedan. Den läckte en del och fick stå på slipvagnen och svälla en stund tills vi såg att länspumparna hann med.

Olle har fått ett nytt roderbeslag eftersom det gamla var helt uppfrätt av rost. Det behöver också slipas och lackas en del så den får vänta lite med att komma i havet.

I husen var det full fart på att göra i ordning inför sommarens uthyrning.

Arbetsekorna sjösattes också och master och spristakar oljades. Karin togs upp, gjordes ren i botten och sjösattes igen.

Under eftermiddagen sjösattes båtar på löpande band och hamnbassängen fylldes allt mer. Efter lite fixande med pumpar och förtöjningar kunde vi sammanfatta ytterligare en lyckad arbetsdag.

Arbetsdagar i april

Eftersom första lördagen i april sammanföll med påskafton flyttade vi arbetsdagen till sista lördagen i mars. Väderleksutsikterna var verkligen inte lovande med som tur är blev det inte så illa som utlovat. Lagom till överfarten från Kärlingesund höll det upp så att vi kunde komma över torra. Det var lite växlande väder under dagen och regnade stundtals men de tolv personer som var med fick gjort en hel del.

En medlem hade varit ute en extra gång och strukit primer på ena sidan av Blixtens botten. Under arbetsdagen primades resten och både Blixten och Norden täcktes av och bottenmålades. Under eftermiddagen kunde de båda två sjösättas.

I sjöboden fortsatte arbetet med att slipa och lacka Svanen och Bassen. Även rorkultar och roder fick sig en översyn.

Bengt fortsatte med reparationen av Nordens durkar.

I slutet på dagen skymtade solen fram och vi kunde nöjda konstatera att både Blixten och Norden låg väl förtöjda i hamnbassängen och att länspumparna lätt kunde hålla undan vattnet som läckte in.

Eftersom det var några som inte kunde komma på arbetsdagen var vi fem personer som åkte ut en extra dag lördagen efter påsk. Det var blåsigt med annars var vädret betydligt trevligare. Eftersom vi var så få kunde vi sitta i Torpet och fika. Vi började med att flytta våra arbetsekor eftersom de låg i vägen för arbetsfordon som ska tas iland på ön. Vi hade med fler bryggstolpar till föreningsbryggan och de lastades av på brygghuvudet för att inte behöva bära dem i onödan.

Vi arbetade med att slipa och lacka bordläggningen på Runo och ge Svanen och Bassen ytterligare ett lager lack.

Fridolin har fått en bit av ett bord utbytt och det fick ett lager tjära. Olles roderbeslag behöver bytas så det arbetades det också med.

Arbetsdagen i mars

Tolv personer var vi som arbetade på Bassholmen denna lördag. Vi tog en eka på släp efter Karin för att inte behöva trängas på vägen över och vi fikade i museet. Nog saknade vi den goa värmen från kaminen i Torpet för det var en isande västlig vind som blåste. Termosarna var dock fyllda med varm dryck så vi kunde värma oss inifrån innan vi satte igång med dagens arbeten.

De som var värst utsatta för den kalla vinden var gänget som arbetade med att sätta i nya bryggstolpar till ”Skrangelbryggan”. Det syns tydligt på bilden att arbetet är välbehövligt.

Blixtens botten skrapades eftersom bottenfärgen satt löst. Nästa gång ska vi se till att få på primer på de bara fläckarna innan målning med bottenfärg.

Några var lyckligt lottade och stod inne i sjöboden och arbetade vidare med Svanen och Bassen. Båda oljades invändigt och Bassens fribord slipades.

Runo städades ur och oljades invändigt innan presenningen återigen drogs på. Alla täckningar har klarat sig bra den här vintern vilket vi är tacksamma för eftersom det är ett hårt arbete att dra rätt tunga och stela presenningar som hamnat på sniskan. Nordens durkar har farit illa av att det legat rep och annat som hållit fukt nere i båten och de behövde nu repareras.

Det blev inte så många foton den här dagen eftersom fotografen drog sig för att gå runt i kylan. Det arbete som inte kom med på bild var att vi strök diesel på trävirke i museet som angripits av trämask.

Nästa arbetsdag är flyttad till lördag 27/3 eftersom första lördagen i april är på påskafton. Några kommer även att arbeta 10/4.

Arbetsdagen i februari

Det är inte så vanligt med riktig kall och snöig vinter i Bohuslän men nu är den här. Och så vacker den är! Vår arbetsstyrka är kraftigt decimerad på grund av Covid-pandemin och kylan och vinden avskräckte några till så vi var bara fyra stycken som öste snön ur en av ekorna och rodde över till Bassholmen. Termometern visade tvåsiffriga minusgrader på morgonen och vinden var ganska frisk från nordost. Fram på dagen kom dock solen upp över berget och vi var ordentligt klädda så det gick ingen nöd på oss. Vi hade inga stora projekt på gång utan det var tillsyn som var det viktigaste för dagen.

Vi har haft besök av en grävling under Torpet och vi inspekterade utrymmet under huset. Grävlingen verkar inte vara kvar så vi spärrade ingångarna. Grunden är dålig och några bjälkar skulle behöva bytas i bjälklaget men det får vi ta tag i längre fram.

Att elda skräp kändes som en lämplig syssla i kylan.

Vi tittade till Karin som är den enda båten som ligger kvar i vattnet under vintern. Allt såg bra ut.

Vi avslutade dagen lite tidigare än vanligt och rodde tillbaka till Kärlingesund vid två-tiden.