2022

2022

Arbetsdagen i november

Vi har ett ovanligt varmt novemberväder och även om det var grått och fuktigt så klarade vi oss undan regn den här arbetsdagen. Ekorna vid Kärlingsund var återigen fyllda med vatten efter den senaste tidens myckna regnande. Eftersom Norden ändå skulle startas för att flyttas till kranen fick den agera transportbåt på morgonen.

Efter fika och utdelning av arbetsuppgifter satte arbetet igång. Norden mastades av och täckningen påbörjades vid bryggan. På eftermiddagen drogs hon upp på slipen, utan urspårning eller annan dramatik den här gången. Presenningarna lades på, på både Blixten och Norden.

Arbetet med föreningsbryggan fortsatte. Ytterligare några stolpar kom på plats och sakta men säkert växer brygghuvudet fram.

Vi har fått ett par gamla motorer som kommer att införlivas i samlingarna. De hämtades i Kärlingesund med Karin och baxades in i museet.

Mycket annat arbete utfördes som inte kom med på bild den här gången. Bland annat påbörjades arbetet med att renovera den nya snipan som vi fick förra arbetsdagen.

Urspårad båtvagn

Då många visat intresse för hur det gått med den urspårade slipvagnen med Blixten på följer här en beskrivning av hur arbetet med att få tillbaka den gått. Att göra saker på en ö utan fast landförbindelse har sina sidor så arbetet börjar med god planering. Därefter måste man ösa en eka och ro över utrustningen till Bassholmen. Om något fattas eller inte fungerar får man tänka ut plan B eller återkomma en annan gång.

Slipvagnens framhjul stod kvar på spåret och bakhjulen hade hoppat av rälsen och stod ett par decimeter vid sidan om.

Planen var att svetsa fast balkar uppe på båtvagnen för att få en bra yta att trycka med en domkraft mot. Dagens första motgång var att vattenståndet var så högt så att den bakre balken på vagnen stod under vatten. Det var alltså inte möjligt att svetsa fast extra balkar så som planerats. Tanken var också att borra i bergsöglor i stensättningen på sidan av slipen för att kunna säkra vagnen i sidled. Den andra motgången var att slagborrmaskinen inte fungerade. Vi fick gräva i bottnen för att få plats med domkraften under vagnen och vi fick hoppas på att det skulle fungera utan säkringar i sidled.

Eftersom bottnen är mycket dyig blev sikten i vattnet obefintlig så fort man började röra i botten. Det blev att känna sig fram. Det var inte heller lätt att lyfta mot det mjuka underlaget så det gick åt mycket pallning under domkraften innan vagnen sakta började röra sig uppåt. På babordssidan kunde vi bygga en pallning mot rälsen och vi kom upp i tillräcklig höjd. Hela tiden steg vattnet ytterligare och tillslut var det för djupt för att det skulle gå att fortsätta arbetet. Vi fick avbryta och återkomma nästa dag. Då var det som tur var betydligt lägre vattenstånd. Arbetet med att lyfta styrbordssidan sattes igång och vi kunde snabbt konstatera att det var ännu svårare att få till ett jämnt underlag under domkraften att lyfta mot. En lång u-balk fick läggas på botten som domkraften ställdes i. På denna sida stod vagnen innanför rälsen och det innebar att pallningen fick byggas mot botten vilket ledde till att pallningen hela tiden sjönk sakta ner i dyn. Efter att ha kommit upp i rätt höjd unnade vi oss en kaffepaus och när vi fikat i 15 minuter hade vagnen sjunkit ner till startnivån och vi fick börja om. Domkraften tyckte inte om att arbeta under vatten och fungerade sämre och sämre.

Tillslut var ändå vagnen uppe i rätt höjd och vi kunde få in en stålbalk på tvären. Det hade inte gått att skyva vagnen på träpallningen då det blivit allt för stor friktion. Nu kunde vi istället börja trycka vagnen i sidled. Vi hade lite tur och balken under vagnen låg stilla och vagnen gled några centimeter i taget i sidled på tvärbalken. Vi fick såga till stämpor i olika längd efterhand som avståndet mellan stenskoningen och vagnen ökade.

Slutligen, vid 16-tiden på söndag eftermiddag kunde vi starta spelet och sakta dra upp Blixten till sin rätta plats. I början fick vi dra en liten bit i taget och stanna och trycka vagnen åt sidan med ett spett eftersom den återigen ville spåra ur. Uppe på land är rälsen i bättre skick så den sista biten gick utan problem. Det var en skön känsla att sätta kilar bakom vagnen och veta att Blixten nu stod på sin rätta plats.

Arbetsdagen i oktober

Nu har hösten kommit på allvar och vi fick stå ut med både lite blåst och regn. Uppslutningen var som vanligt god trots väderleksutsikterna. För första gången efter sommaren intogs fikat inomhus i Torpet. Många olika arbeten blev gjorda under dagen. Blixten och Norden mastades av och Blixtens 4 ton barlast plockades ur med hjälp av kranen. Isak skrapades färdigt och oljades in. Den är nu förberedd för att representera föreningen på nästa års båtmässa. Föreningen har fått en ny snipa som baxades in framför Isak i sjöboden för att vi ska kunna arbeta med den under vintern. I husen gjordes lite reparationer, trädgårdsmöbler plockades in, båtar täcktes och Föreningsbryggan fick ytterligare några stolpar isatta. Tyvärr slutade dagen med en motgång när Blixten spårade av slipen under upptagningen. Slipen är gammal och rälsen har med åren flyttat lite på sig och spårvidden stämmer inte riktigt längre. Vi kunde inte göra något år saken för tillfället utan Blixten fick stå där den stod, precis i vattenbrynet.

Arbetsdagen i september

I september avrustas alla de mindre båtarna och tas på land. Vi hade tur med vädret och arbetet gick lugnt och stadigt till alla båtar var på plats under tak, i museet och under virkestorken.

Förutom båtupptagning så arbetades det även i husen och textilier togs hem för tvätt. Arbetet med den yttersta delen av Föreningsbryggan inleddes med att de yttersta stora bryggstolparna sattes ner.

Den 157 år gamla ekan Isak ska få en lite mer grundläggande översyn och togs in i sjöboden. Under eftermiddagen påbörjades arbetet med att skrapa bort gamla lackrester.

Augustisegling

Som traditionen bjuder så var det dags för segling första helgen i augusti. Den hårda vinden under lördagen ställde dock till det för oss och vi valde att istället göra en utflykt för motor, med Blixten och Karin till Kungsviken. Där fick vi en fin visning Gösta Dahlborg från kulturföreningen Gösta Johanssons varv. Han visade oss ”pärebåden” Maria som de håller på att restaurera och varvet.

På söndagen tog vi in ett rev i storsegel och fock på Blixten och fick en härlig segling runt Kornöarna.

Med Allmobebåtar på Bassholmen och seglingskurs

Äntligen, efter två års uppehåll, kunde vi äntligen ha en aktivitetsdag igen. Traditionsenligt gick den av stapeln andra lördagen i juli. Vädret var strålande vackert, även det helt enligt traditionen. Undertecknad hann inte ta så många bilder men förhoppningsvis kan vi fylla på med fler framöver.

Dagen efter MAB-dagen hölls det en seglingskurs på Bassholmen och här är några bilder från den.

Arbetsdagen i juli

Arbetsdagen i juli används normalt sett till att förbereda för vår stora aktivitetsdag ”Med Allmogebåtar på Bassholmen” men i två år har MAB-dagen varit inställd och i stället har den här arbetsdagen fått användas till sådant vi inte hunnit med under våren. Nu kan vi äntligen bjuda in till MAB-dag igen och som alla andra år går den av stapeln andra lördagen i juli. Återigen fick vi ägna oss åt förberedelser av olika slag men även en del annat hann vi med.

Blixtens barlast i form av bly och tackor med järnmalm lyftes ombord med hjälp av kranen och starka händer. Sedan mastades hon, vilket var lite extra svårt i den friska vinden. Slutligen riggades hon klart med gaffel, bom och bogspröt och alla fall och skot på sin rätta plats.

Norden riggades också och däcket oljades.

Sist på tur till mastning vid kranen var Fridolin.

Sjöboden städades så att den kan användas för försäljning nästa lördag och Bosse gav den fina informationstavlan gjord av gamla fönster en välbehövlig omgång med skrapa och fönsterkitt.

Båtarna i hamnbassängen sågs över så att allt såg bra ut och några segel provades. Nästa lördag ska de alla få visa upp sig i defilering förbi bryggan.

Även det gamla slipmaskineriet kommer att visas i drift på MAB-dagen. Ett gäng såg till att allt var smort och förberett för visningen. Även motorn i Ejdern kommer att köras. Gräset slogs av så att det ska bli lättare för publiken att komma till.

Museet är nu öppet varje dag fram till tjugonde augusti och i receptionen finns både välbekanta och nya artiklar att köpa. Försäljningen är en viktig inkomstkälla som gör det möjligt för oss att hålla båtsamlingarna i stånd.

Arbetsdagen i juni

Nu är sommaren här och första lördagen i juni startade med en stilla vacker morgon. Karin var fullastad med arbetssugna när hon återvände från Kärlingesund.

I juni är det viktigaste arbetet att barlasta, rigga och utrusta de mindre båtarna.

I Blixten fortsatte Sven arbetet med att byta ut en däcksbalk som blivit rötskadad.

På slipen står Ejdern uppställd sedan några år tillbaka. Innan hon kom till oss så har hon stått på land i många år på Holmuddens varv. I Ejdern finns en råoljemotor från Västervik. Den är utrustad med en frislagsregulator som ger en karaktäristisk ojämn tomgång. Motorn har inte varit i gång på säkert minst 30 år. Jan och Isak kom på att det hade varit roligt att se om det gick att få igång motorn. Efter att ha smörjt upp alla rörliga delar och tagit bort lite trä som svänghjulet skrapade i så var det dags för provstart. Det krävdes några svingar i svänghjulet och visst rök det en del när den väl startade men visst är det fantastiskt att det gick att starta den utan några egentliga reparationer alls.

Övriga arbeten som gjordes under dagen var bland annat att arbetet med att färdigställa husen inför sommaren fortsatte. Arbetet med att måla fönster på Höga Gaveln startades. Blixtens rigg förbereddes. Det gjordes en läcksökning på rören till slipens vattenhydraulik och arbetet med föreningsbryggan fortsatte.

Arbetsdagen i maj

Årets kanske viktigaste arbetsdag kunde inte få så mycket bättre förutsättningar: strålande sol, lagom arbetstemperatur och ett stort gäng arbetsvilliga, glada människor. Det är fantastiskt att så många kan avsätta en hel lördag för ideellt arbete i denna hektiska årstid. Det blev många fina bilder den här dagen så jag låter dem tala för sig själva den här gången.

Arbetsdagen i april

Vackra speglingar mötte oss den här stilla, klara men kyliga aprilmorgonen. Det var så många som slöt upp så Karin fick gå två turer till Kärlingesund innan alla var över på Bassholmen. Efter den sedvanliga fikan i Torpet satte dagens arbeten igång.

Att ha verksamhet på en ö, utan fast landförbindelse har sina nackdelar. Sophantering är en av de saker som blir betydligt besvärligare. Ett gäng gjorde en stor insats med att lasta avfall i Karin, över på släpkärra och sedan köra det till återvinningsstationen.

Norden och Blixten täcktes av och presenningarna lades på tork i solen. Reparationen av Nordens köl som påbörjades förra arbetsdagen kunde nu slutföras efter att fler skruvar införskaffats. Det ganska dryga arbetet med att måla botten på dessa våra största båtar, pågick nästan hela dagen.

Under virkestorken slipades Bassen och Svanen för att sedan lackas på eftermiddagen. Örnen och Qvärna fick ett lager ny vit färg.

Arbetet med Olle fortsatte också. Den oljades invändigt och tofterna målades grå. Dagens yngsta och mest engagerade medlemmar lackade årorna och skrapade och slipade ”sluttholtet”. På eftermiddagen lackades all bordläggning och essingarna.

I husen påbörjades vårstädningen även om madrasser och kuddar får hänga kvar på mus-säker höjd ett tag till.

I slutet på eftermiddagen var det dags för sjösättning av Norden. Det visade sig dock att den kalla, torra våren gjort att läckaget var större än vanligt. Efter att ha försökt att stegvis rulla slipvagnen allt längre ut och under tiden försöka täta de värsta läckorna med konsistensfett, fick vi till slut ge upp. Varje gång vi försökte rulla lite längre ut, rann det in mer vatten än vad pumparna hann med, så vi beslutade att låta Norden stå på slipvagnen under natten.

På söndagen återvände en liten arbetsstyrka till Bassholmen för att göra ett nytt försök att sjösätta. Det är fantastiskt vad trä kan svälla över en natt. Nu var det inga problem att sjösätta Norden den sista biten och dra henne till bryggan. Det läckte visserligen ordentligt ännu men inte mer än att pumparna hann med utan problem. Även Blixten rullades i och där var läckaget betydligt lindrigare. Efter att ha sett till att båtarna var väl förtöjda och att alla pumparnas batterier var försedda med batteriladdare kunde vi lugnt lämna dem tills nästa gång vi kommer ut. Vi hann även lacka ytterligare ett lager på Olle. Det var lager nummer tre och vi vill ha ytterligare några lager på plats innan sjösättning.

Text: Anna Holme Foto: Anna Holme, Anders Bolmstedt och Olle Svensson

Arbetsdagen i mars

Återigen hade vi tur med vädret på vår arbetsdag. Det var spegelblankt vatten när Karin körde över till Kärlingesund för att hämta dagens arbetsstyrka. De höga bränslepriserna hade inte avskräckt från att åka till Bassholmen, utan vi var ungefär trettio personer som en stund senare samlades i torpet för lite fika och genomgång av dagens arbeten.

Förra arbetsdagen oljades alla de mindre båtarna invändigt och den här gången hade turen kommit till de lite större: Blixten, Norden, Runo och Fridolin.

I sjöboden fortsatte arbetet med Olle. En stund var en varmluftspistol och tre slipmaskiner igång samtidigt. Det gjorde att i slutet av dagen hann vi med att lacka ett första lager lack. Förhoppningsvis blir det många lager till innan sjösättning. Årorna slipades noggrant av en av de yngsta deltagarna.

Arbetet med att göra nya durkar till Svanen fortsatte. Förra sommaren läckte Norden mycket och vid upptagningen kunde vi konstatera att det var den första bordgången som släppt från kölen. Det åtgärdades med en rad mässingsskruv. Det behövs dock införskaffas ytterligare skruv för att kunna göra arbetet helt färdigt.

Arbetsdagen i februari

Årets första arbetsdag bjöd nästan på lite vårkänslor trots den friska vinden. Det är alltid härligt när man börjar förbereda båtarna för kommande säsong. Direkt infinner sig förhoppningar och tankar om sommaren.

Vi var fjorton personer som arbetade den här dagen. Som vanligt var det fika i kaminvärmen i Torpet som inledde dagen och Kjell delade ut dagens arbetsuppgifter. Den största arbetsstyrkan ägnade sig åt att olja båtarna invändigt med den klassiska blandningen av rå linolja, trätjära och terpentin.

Vi hann med lite annat också. I sjöboden och fiskeriet användes slipmaskinerna flitigt. Svanen har i många år haft tråkiga durkar av plywood. Nu ska det bli nya, traditionella i furu. Kontoret innanför verkstaden är den enda lokal vi har uppvärmd på vintern. Vi har noterat höga kostnader för uppvärmningen och konstaterat att isoleringen i taket var bristfällig. Det åtgärdades med ett nytt lager isolering.