2023

2023

Arbetsdagen i november

Novembers första lördag var gråmulen men stilla och förutom en liten stund med duggregn var det uppehåll. Knappt tjugo personer slöt upp för att hjälpas åt att förbereda båtarna för vintern. Som vanligt inleddes dagen med fika i Torpet där kaminen redan höjt temperaturen till en behaglig nivå.

Ett par personer missade morgonkaffet eftersom de började dagen med att köra Karin till Dragsmarks Varv för att hämta en tvåcylindrig Bolindermotor som föreningen fått. Motorn lyftes iland med kranen och baxades sedan in i pannrummet. Där kommer den att monteras ihop och förhoppningsvis kan den demonstrationsköras till sommaren.

Dagens stora arbete var att täcka Norden och Blixten. Träställningarna kom snabbt på plats och presenningarna kunde läggas på och förtöjas med massor av tampar. Vi håller tummarna för att de nu kommer att ligga kvar även under de hårdaste vinterstormarna.

I sjöboden fortsatte arbetet med Olle och Svanen. Svanens skarndäck som renskrapades, förra arbetsdagen, och det sista på Olles bordläggning slipades och kunde sedan lackas med ett första lager lack. Om vi har tur med väderleken kan vi få på ett lager de flesta arbetsdagarna under vintern och kanske kan få på tillräckligt många lager för ett hållbart resultat. Det är oftast svårt eftersom vi bara arbetar en dag i månaden.

Förutom det som nämnts hittills blev det många andra jobb gjorda, som att rätta till nerblåsta presenningar på virkestorken, planera vinterns arbeten i husen och att måla en lucka till Karin.

Arbetsdagen i oktober

Här är några bilder från arbetsdagen i oktober. Blixten avmastades och barlasten lyftes ur. Svanen och Olle skrapades och slipades. Några båtar täcktes och husen förbereddes för vintern. Norden mastades också av och Norden och Blixten togs upp.

Arbetsdagen i september

I september ska alla de mindre båtarna tas avrustas och tas på land. Det är mycket arbete och dessutom pågick mycket annat så det blev en lång dag. Som tur var, var vi många och vi kunde nöjt konstatera att när vi åkte hem hade vi fått gjort allt vi tänkt oss.

Augustiseglingen

Lite bilder från årets augustissegling.

MAB-dagen

Med Allmogebåtar på Bassholmen gick som vanligt av stapeln den andra lördagen i juli och precis som vanligt hade vi tur med vädret. Programmet var till stora delar sig likt men även några nyheter. Det var försäljning, lotteri och öppet museum. Man kunde bland annat se slipen i funktion, hur man tätar en läckande eka och hur man gör mastringar. Som vanligt avslutades dagen med en defilering med seglande båtar.

Arbetsdagen i juli

Dagen inleddes som vanligt med att Kjell delade ut dagens arbeten. Nästa lördag är det dags för årets höjdpunkt, Med Allmogebåtar på Bassholmen, och förberedelser var en viktig del av programmet. En annan viktig punkt på listan var att barlasta och masta Blixten.

Gräsklipparen och dess förare gjorde ett hårt jobb med det höga gräset. I sjöboden städades spåren av vinterns arbete bort och det möblerades för nästa veckas försäljning. På lördag ska slipens vattenhydraulik demonstreras och ett vattenrör hade rostat sönder och fick svetsas ihop. Det är inte helt lätt att svetsa gammalt rostigt gjutjärn men det blev i alla fall (nästan) tätt.

Blixtens barlast lyftes i med hjälp av kranen och på eftermiddagen kunde även masten lyftas på plats. Under tiden arbetade Sven med däcket. Tyvärr visade sig rötskadorna vara större än väntat. Arbetet kommer att fortsätta under sommaren men förhoppningsvis kan det ändå bli någon segling.

Även Norden mastades. Vi fick också en anledning att provstarta motorn och den startade snällt på första rycket. Nästa lördag kommer både Norden och Karin att användas för att transportera funktionärer och besökare till Bassholmen.

Karin var rejält beväxt i botten och hon togs upp, rengjordes och bottenmålades.

Arbetsdagen i juni

Återigen hade vi fantastisk tur med vädret. Vi har nog haft sol varenda arbetsdag hela våren. Nu slipper vi dessutom den kalla nordanvinden som vi tampades med i mars och april.

I juni barlastas och utrustas alla småbåtarna. Det var många som hjälptes åt så barlastningen gick fort. Sedan är det alltid ett pusslande innan alla spristakar och åror med mera, är på plats i rätt båt. Vi tycker att vi märker upp allt och ställer saker på logiska ställen på hösten men det uppstår alltid samma förvirring på våren.

Den nya snipan Josefina var nu klar för sjösättning och hon bogserades efter en eka till hamnbassängen där vi räknade med att hon raskt skulle sjunka efter flera år på land. Hon visade sig dock vara förvånansvärt tät.

Arbetet med att byta Blixtens däcksbalk fortsatte.

I museet var det full fart för att förbereda för sommarens öppethållande och försäljning. Norden fick sin brädgång målad och en bit av taket på styrhytten lagades tillfälligt. Snart behöver vi byta hela taket som har många år på nacken.

I hamnbassängen flyttades några båtar till sina rätta platser och förtöjningarna sågs över så att allt såg snyggt och prydligt ut innan vi lämnade på eftermiddagen.

Arbetsdagen i maj

Arbetsdagen i maj är en av de dagar då det är som mest att göra på Bassholmen då alla småbåtarna ska bottenmålas och sjösättas. Vi hade tur med vädret och många arbetsvilliga slöt upp så arbetet gick galant. Även en del annat hanns med.

Kranen smordes och vajern inspekterades innan dagens sjösättningar.

Båtarna drogs fram från sina vinterkvarter och efter hand blev bottnarna vackert röda.

Ekorna rullades i vid strandkanten medan de lite större båtarna lyftes med kranen. Sedan roddes eller bogserades de till hamnbassängen.

Att träbåtar läcker vid sjösättning är mer regel än undantag men de tätnar fort när träet sväller. Fridolin fick hänga i kranen under lunchpausen och redan efter en timme märks stor skillnad. De större båtarna har vi pumpar i som håller dem flytande men de mindre låter vi vattenfyllas för att sedan pumpa dem läns vid nästa tillfälle det är ett gäng på ön.

Övrigt som gjordes under dagen var att sängkläder vädrades och husen städades inför sommarens uthyrning. Sven arbetade med att byta en däcksbalk i Blixten och Nordens reling lackades. Vi installerade ett nytt betalsystem till elen på kajen så att det nu går att betala med kort. Föreningsbryggans brygghuvud färdigställdes.

Arbetsdagen i april

Mars har varit osedvanligt kall i år och vintern hade fortfarande ett grepp om Bassholmen den här första lördagen i april. Det var is på dammen och det låg snö kvar i skuggiga partier. Solen sken från en klarblå himmel men vinden var isande kall från nordost, den vindriktning som känns av allra mest kring hamnbassängen på Bassholmen.

Trots det kyliga vädret var vi närmare 25 personer så en stor arbetsstyrka kunde avsättas för att bottenmåla Blixten och Norden. Täckningarna plockades av och det är alltid ett härligt vårtecken. Norden läckte mycket förra sommaren och det var då svårt att lokalisera läckan närmare än att den var någonstans i höjd med motorn. Under vintern när båten stått på land har det dock varit tydligt att det runnit ut vatten mellan kölen och första bordet. En rad med skruvar åtgärdade problemet.

Josefina fick sina tofter och durkar målade i ljust grått.

Att ha verksamhet på en ö utan fast landförbindelse har sina nackdelar. Det är alltid ett företag att transportera ut det material som behövs och det är inte bara att snabbt hämta det man har glömt. Det är ju också så att det inte bara är besvärligt att transportera saker till ön utan det krävs också en arbetsinsats att få saker från ön. Under förmiddagen lastades Karin full med avfall som sedan lastades över till en släpkärra och kördes till närmaste återvinningsstation.

På eftermiddagen kunde först norden, sedan Blixten sakta men säkert dras ut i vattnet. För en gångs skull gick det helt utan krångel. De läckte också ovanligt lite. Förmodligen är det en följd av den kalla fuktiga våren. Inget ont som inte har något gott med sig!

Efter en sista fika och summering av dagen kunde vi nöjda vända hemåt igen.

Arbetsdagen i mars

Återigen hade vi tur med vädret även om det blåste lite kallt. En god arbetsstyrka slöt upp och kunde värma sig och fika i Torpet innan arbetet satte igång.

De flesta ägnade dagen åt att fortsätta arbetet med att städa och olja båtarna invändigt. Det blev samling i snickarboden där alla försåg sig med pytsar och penslar innan man spred ut sig bland båtarna, i virkestorken, museet och på slipen.

Den nya snipan Josefina fick sista biten bordläggning och inredning renskrapad och den oljades invändigt. Kjell arbetade med att göra en ny toft i fören.

Vissa platser har en tendens att bli överbelamrade med prylar som man inte riktigt vet var man ska göra av och då och då behöver man göra en mer omfattande städning. Den här dagen fick smedjan en ordentlig upprensning.

Arbetet med föreningsbryggan fortsatte och sakta växer ett brygghuvud fram. Snart är stommen klar och då återstår bara det betydligt enklare arbetet att lägga däcket. Blixtens rigg består av många meter tågvirke som varje vinter behöver ses över och det som är slitet byts ut. De utdömda fallen och skoten får sedan ett nytt liv som fendrar som vi säljer i receptionen på somrarna eller använder till våra småbåtar.

Arbetsdagen i februari

Årets första arbetsdag var kall men strålande vacker. Det var klar himmel och spegelblankt hav hela dagen. Det var svårt att få upp knoparna på ekans förtöjningstampar i den åttagradiga kylan på morgonen. Karins motor var också lite svårstartad men efter lite övertalning startade den och resten av arbetsstyrkan kunde hämtas i Kärlingesund. I Torpet brann redan kaminen och vi kunde värma oss med en första fika. Vi var bara nio stycken den här dagen så vi delade upp oss mellan tre olika projekt. Det största gänget ägnade sig att röja och elda upp gammalt virke. I sjöboden fortsatte arbetet med den nya snipan Josefina. Sprickan mellan kölen och akterstäven är lagad och nästan all gammal lack är bortskrapad. I smedjan röjdes det också och massor av verktyg bars till sina rätta platser.